Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Opravy a údržba Dandy


Zapalovací svíčky pro Dandy 50

Podle návodu na obsluhu jsou do Dandy 50 vhodné níže uvedené zapalovací svíčky:
BOSCH W 5 BC
BRISK N 12 YC
NGK B 6 HS
CHAMPION L - 81
Vzdálenost elektrod výše uvedených zapalovacích svíček má být 0,5 - 0,6 mm
Utahovací moment: 15 - 20 N.m

!!!POZOR!!!

Pro Dandy s motorem SACHS 50/5 AKF a SACHS 50/5 AKF I jsou vhodné následující zapalovací svíčky:
BOSCH W 5 BC
BRISK N 17
NGK B 6 HS
CHAMPION L - 82 Y
Vzdálenost mezi elektrodami:
Svíčka Bosch 0,5 - 0,6 mm
Utahovací moment: 15 - 20 N.m






Údržba řetězové sady Dandy 50 a 125

Napnutí řetězu
Napnutí provedeme velmi snadno - povolíme klíčem 19" osu zadního kola a soubězně utahujeme klíčem 10" napínáky řetězu, dokud nemá řetěz, zhruba uprostřed své délky, průvěs max 2-3 cm. Pozor, tento průvěs se měří při nezatíženém motocyklu - nikdo na něm nesedí. Po té dotáhneme osu kola a je hotovo.
Čištění a mazání
Řetěz jednou za 1000 najetých kilometrů (při pohybu v prašném nebo mokrém prostředí se tento interval zkracuje) rozepněte - sundejte spojku řetězu, řetěz sundejte, dejte do PET lahve třeba od pivka, nalijte do ní panáka benzínu a shakujte (protřesejte) a špinavý benzin vylijte. Tuto akci opakujte, dokud nebude po šejkování téct téměř čirý benzin. Řetěz vemte, dejte na vařič do hrnce a potřený vazelínou vyvařte. Pak nechte zbytek okapat případně setřete velké vrstvy vazelíny pryč. Kdo nemá rád tyto staré metody, může použít maziva na řetězy ve sprejích. Řetězová kola (rozetu a malé kolěčko na motoru a jejich nejbližší okolí) omyjte od mastných nánosů. Teď nezbývá nic jiného, než nasadit řetěz zpět na motorku. Oblouček na spojce řetězu musí vždy být kulatým po směru otáčení řetězu.
Pokud bude řetěz, nebo zuby rozet opotřebený - řetěz je vytahaný, zasekává se - tak vyměňte celou řetězovou sadu tj. retěz, rozeta a malá rozetka na motoru, SOUBĚŽNĚ.






Kontrola hladiny a výměna převodového oleje Dandy 50

Kontrola hladiny převodového oleje
Postavte motocykl tak, aby nebyl vychýlený do strany. Vychýlení do strany způsobí nesprávné měření. Vyšroubujte kontrolní šroub oleje (2) a zkontrolujte, zda olej dosahuje minimálně k dolnímu okraji kontrolního otvoru. Pokud je hladina nižší, doplňte odpovídajícím olejem.

Výměna převodového oleje
Nastartujte motor a nechte jej prohřát po dobu 1-2 minuty. Pod motor umístěte nádobu na olej. Vyšroubujte šroub plnícího (1), kontrolního (2), vypouštěcího (3) otvoru a spodní šroub víka spojky (4) a nechte olej vytéct. Zašroubujte vypouštěcí šroub a dotáhněte. Utahovací moment: 20 N.m. Plnícím otvorem doplňte 400 cm3 doporučeného převodového oleje. Po naplnění skříně olejem, zkontrolujte zda olej neuniká z pod vypouštěcího šroubu nebo kontrolního šroubu hladiny.






Dekarbonizace výfuku Dandy 50

Jelikož je Dandy 50 "padesátka" a ještě k tomu dvoutakt, u kterých záleží na maličkostech, tak doporučuji jednou za čas kompletně rozebrat a vyčistit výfuk.
Rozebrání a vyčištění provedeme následovně:
Sundáme levou bočnici (pod kterou je výfuk), dále koncovou část výfuku a následně i koleno (přední část výfuku). Teď přichází na řadu demontáž vložky tlumiče výfuku. Proto odvrtáme dva nýty, které drží "zátku tlumiče výfuku". Zátku a celý vnitřek (vložku) tlumiče vyndáme. Kartáčem namočeným v ředidle vydrhneme vnitřky potrubí výfuku a vložku tlumiče. Vrtákem příslušné velikosti protáhneme dírky ve vložce výfuku.
Když už máme vše rozebrané a vyčištěné, tak můžeme vše složit zpět.
Vložku vsuneme zpět do výfuku a přiklopíme zátkou. Novými nýty přinýtujeme zpět zátku k plášti tlumiče výfuku. K válci přiděláme koleno, mezi které patří těsnění, nezapoměňte na něj! Ke koleni přimontuje tlumič (koncovou část výfuku). Mezi koleno a kocovku doporučuji dát pastu na výfuky a zafixovat to kovovou objímkou. Když už máme náš nově vyčištěný výfuk na místě, tak nezbývá než jen namontovat plastovou bočnici.






Sundání sedla Dandy 50 a 125

Sundavání sedla je u obou tyoů motocyklů stejné.
1. krok:
Vezmeme klíček od zámku, který najdete na levé straně motocyklu mezi koncem sedla a levým blinkrem a vsuneme jej do zámku značky FAB.
2.krok:
Klíčkem pootočíme o 90 stupňů do prava.
3.krok:
Zatáhneme klíčkem směrem k sobě. (Vysune se kousek tyčky, ke kterému je přivařen zámek a tím se sedlo odjistí.)
4.krok:
Zvedneme sedlo a tím ho sundáme.
K zamknutí sedla uděláme to samé v opačném pořadí.






Výměna motorového oleje Dandy 125

Před výměnou motorového oleje je nutné mít zahřátý motor - olej je řidčí - lépe teče a je větší šance zbavit se usazených nečistot, které se nachází vně motoru. Proto je ideální se třeba krátce projet. Pak vezmeme klíč a povolíme s ním zátku, neboli vypouštěcí šroub oleje. Pozor, když zátku povolujete, tak hned za ní je pružina a olejové sítko. Olejové sítko tedy stačí jen vyprat od případných nečistot v technickém benzínu a může se dál používat. Po vyndání zátky, pružiny a sítka tedy nechte olej vytéct. Doporučuji pak i motorku naklonit na bok, aby ho vyteklo, co nejvíce. Teď vraťte zpět olejové sítko, pružinu a zašroubujte a s citem dotáhněte vypouštěcí šroub. Nyní vyšroubujte kontrolní měrku oleje na pravé straně motoru - tudy se lije nový olej. Do otvoru pro nalévání vložte trychtýř a lijte. Do motorové skříně se vejde necelý litr oleje 10W40. Pro kontrolu zašroubujte olejovou měrku a zkontrolujte, zda je olej v mezních hodnotách rysky olejové měrky.
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany