Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Jawa 50/585,586 Mosquito

autor: V.J.
Motocykl Jawa 50 585 Mosquito byl vyráběn v Týnecké Jawě. Byl ideálním strojem pro mladé jezdce, teď bohužel se sním smí jezdit od 16 když už se může jezdit se 125 ccm.
Základní informace:
Výroba: 1994-1999
Motor
Tomos Koper Slovinsko
Tomos 5g (BT50cs)
Obsah 48,8 ccm
Výkon 3.8 KW při 7500 ot.m.
Vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec s 5. rychlostními stupni Spotřeba je 2,5 litru na 100km
Motory se skládaly až v Jawě. Ze Slovinska se vozily v rozloženém stavu, proto je tam mnoho vymezovacích podložek. Verze 586 s dráťenými koly se vyvážela do Německa. Po ukončení výroby motorů byl slovinskou značkou Tomos nabídnut motor se silou 7 koňských sil, ale motor byl poměrně drahý, protože stál něco okolo 15000 Kč a tak to bylo zamítnuto. Po ukončení výroby Jawy Mosquita byl vyráběn motocykl Jawa Robby 50 a 100 s čtyřdobým motorem o objemu 50 a 100 ccm. U Robbyho 100 se říkalo že to je nástupce Jawy 100 Robot, ovšem Robot měl dvoudobý motor a celý motocykl byl jiné konstrukce.
Převodovka
Převodovka často odchazí, funguje na principu pevné a otáčejíci se hřídele, kde se jednotlivé rychlostní stupně aretují. Po vyndání víka jde vyndat polovina převodovky, podobný systém řazení měly motocykly značky Simson .
Nevýhoda je neutrál mezi každým kvaltem.
1.stupeň dolů, 2.-5. stupeň nahoru.
Spojka
Spojka mokrá, (v olejové lázni), na klice vedena lankem.
Primární převod
Primární převod je ozubenými koly.
Zapalování
Zapalování má 2 světelné cívky a jednu zapalovací.
Zapalování je značky ISKRA.
Zapalování je velice silné, když je vyndaná svíčka stačí otočit rotorem přes rozpojení kladívek a hodí to jiskru .
Kladívka jsou vzácné, také jsou použity na motocrossových ČZ a v podstatě se nedají sehnat.
Originální předstih u typu 585 0.8+- 0.2 mm u typu 586 1.5+-0.2.
Karburátor
Karburátor Bing z Buldozeru DT 75 ze startovacího motoru .
Tento Karburátor už je starší.
Štelování vůle na spojce
Po sundání pravého víčka se dostaneme ke konci lanka, tam se dá spojka štelovat.
Sehnatelnost dílů na motor
Díly na motor jsou buď levné a zničené, nebo drahé a nesehnatelné.
Výfuk
Výfuk je z motocyklu Tomos a je z jednoho kusu.
Podvozek
Přední olejové tlumicí jednotky Značky ČZ.
Zadní 2 olejové tlumiče Zbrojovka Březnice.
Rám
Rám je páteřový trubkový, snadný přístup k motoru. Motocykl má drobné vibrace, zvlášť když se zklepe píst jako se na Mosquitu často stává.
Kyvná vidlice
Kyvná vidlice je ze železných (Fe) profilů
Kola
Italská Kola Bernardi 1.6 16
Přední pneumatika 2.50-16
Zadní pneumatika 3.00-16
Kola jsou z hliníkové (Al) slitiny.
Náhon tachometru je na předním kole. Často nefunguje a navíc není nijak zajištěn.
Brzdy
Přední brzda je hydraulická kotoučová zadní bubnová lankem vedená .
Přední brzdový spínač často nefunguje.
Přední hydraulická kotoučová Ajp/Brembo.
Zadní bubnová, lankem vedená.
Pneumatiky
Přední pneumatika je 2.50/16.
Zadní pneumatika je 3.00/16.
Odpružení
Přední olejové teleskopické vidlice značky ČZ které jsou poměrně měkké protože u starších typů, které nemají stabilizátor, se ohýbají od brždění stabilizátorem to bylo vyřešeno. Zadní olejové tlumiče značky zbrojovka Březnice jsou tak akorát tvrdé a jsou stavitelné.Jsou celkem dva na zadní vidlici.
Motocykl má celkem zvláštní konstrukci, nízký rám a na něm vysoké komponenty řídítka nádrž sedlo atd. Také má celkem sportovní vzhled, díky velkému použití plastů váží motocykl 73,5 kg.
Nádrž (která má objem 6.5 litrů) dodává motocyklu sportovní vzhled .
Elekroinstalace
Světla
Přední i zadní světla jsou velice výkonná, není s nimi problém jezdit v noci .
Přístrojová deska
Na přístrojové desce jsou tři kontrolky: směrovky, dálková světla, potkávací světla.
Potom tam je také spínací skříňka, se kterou mohou být potíže .
Také tam je nasvícení tachometru a tachometr.
Nevýhoda je oxidace kontaktů.
Mosquito má též houkačku a směrovky.

Změny ve výrobě Jawa Mosquito

1. výrobní etapa 1994 -1995 cca do vin .530
Přední brzda značky Brembo. Vidlice bez stabilizátoru, tachometr do 80km/h. Krátká pružina sedla. Nádrž bez zámku. Bužírky místo plastových krytů konektorů. Zadní světlo Saturnus později normální z Jawy 634-640 bez odrazek. Na brzdové páce a startpáce guma. Na řadičce guma menšího tvaru v červené barvě .
Krátká zrcátka solnice. Delší plechový doraz stojánku, ne na gumu.
2. výrobní etapa 1995-1997 cca od vin 530 do vin 900
Přední brzda Ajp, krátká páčka. Dlouhá zrcátka solnice. Gumový doraz stojánku. Krátká pružina sedla. Bez stabilizátoru na předních vidlicích. Černý držák předního světla. Předtím i potom byl pozinkované zadní světlo z Jawy s odrazkami. Tachometr do 160 km/h. Jiné barvy drátů a jiný přerušovač směrovek, stále bužírky na konektorech. Guma jen na řadící páce.
3. výrobní etapa 1997-1999 cca od vin 900 do 1700 (přesný počet vyrobených Mosquit se neví, ale je to něco okolo 2000 motocyklů.)
Přední brzda ajp, dlouhá páčka. Stabilizátor na předních vidlicích. Delší pružina sedla. Zámek na víčku nádrže. Tachometr do 80 km/h. Pozinkovaný držák předního světla. Plastové kryty konektorů, přerušovač směrovek stejný jako v 2. výrobní etapě. Dlouhá zrcátka. Zadní světlo z Jawy s odrazkami. Guma jen na řadící páce a to ovalná. Doraz stojanu na gumu.

Velký dík patří Václavu Jerlingovi, který mi dal všechny tyto cenné informace. :)
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany