Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Galerie Jaw Mosquito

Historie značky JAWA od roku 1989 do současnosti


Historie značky JAWA v 90. letech

V revolučním roce 1989 se v národním podniku Jawa Týnec nad Sázavou vyráběla třistapadesátka s typovým označením 638. Jawa byla největším vývozcem motocyklů v Evropě. Každoroční kontrakty, křtěné ruskou vodkou a podepisované většinou v průběhu Brněnského veletrhu, hovořily o bezmála 100 000 motocyklů, které každoročně putovaly do Sovětského svazu. Všichni si mnuli ruce. Sovětští zástupci, Motokov, ředitel Jawy i zaměstnanci. Menší dvěstěpadesátkase už nevyráběla. Proč taky. Pro všechny to bylo pohodlnější. Za stejné peníze méně starostí. Monotónnost vybízí k spánku... Do kalného rána se probouzí jako první ve strašnickém vývoji. Po neúspěchu na silnici a v motokrosu přichází rozčarování i v enduru. Jawám ověnčeným vavříny několika šestidenních soutěží - Potěmkinovým vesnicím národního podniku, zvoní hrana. Největší chybou, která se projevila až po roce 1989, bylo to, že staré vedení Jawy nebylo schopno reagovat na nově vzniklou situaci. Nikdo nevěděl, že rozhodující pro továrnu je odbyt. Nikdo se nechtěl, anebo neuměl novým podmínkám přizpůsobit. Pro vývoj a vylepšení motocyklu se uskutečnilo minimum. Ránou osudu továrně, kdy končily rublové platby (po roce 1991), bylo rozhodnutí o pokračující výrobě na sklad, respektive na louku. Tam vznikly několikasetmilionové dluhy, s kterými se fabrika potýká dodnes. Už asi nikdy nebude připuštěna situace, kdy z pohodlnosti opustili vývoj a výrobu více typů. Asi už nikdy nepřijde ukolébání z úspěchu monokultury na nenáročném trhu. Snad už je konec extrémním diskusím o výrobě levné motorky či biče na Japonce v podobě technického zázraku, který by obrátil Dálný východ vzhůru nohama. Vyjít ze současného výrobního programu bylo to nejjednodušší, co se nabízelo. Když už dvoudobý dvouválec, dobře. Ovšem nutností je pozvat kvalitu na výrobní pás. Pohonná jednotka vyrábějící se po dvě desetiletí se stále se opakujícími technologickými nedostatky je zarážející. Argumenty, že se motor dělá ve Strakonicích, protože nemám vlastní závod, neobstojí. Pokud ano, je to jen důkaz slabého důrazu vedení. Výsledkem je skutečnost, že ani po dvaceti letech nikdo nedokázal (nebo nechtěl - výsledek je stejný) dotáhnout relativně jednoduchý motor do kvalitního konce. Problémy se spojkou, uložením klikového hřídele, vůlemi všeobecně a z toho pramenící velkou spotřebou jsou zarážející.
Jawa 350 typ 639
Porevoluční rok přináší jednu drobnou změnu ve výrobě. Linku začíná opouštět model 639 vylepšený o přední kotoučovou brzdu a větrný štítek. K 30. 9. dalo vedení Jawy všem zaměstnancům výpověď' z pracovního poměru a připravili novou organizační strukturu podniku, která odpovídala předpokládané výrobní kapacitě v roce 1992. Ta se měla pohybovat v rozmezí 30000 až 40000 motocyklů! To ovšem předpokládalo realizovat všechny obchodní kontrakty zahraničí, které byly společně s Motokovem rozjednány. Jednalo se konkrétně o trhy, kde není příliš velká konkurence technicky dokonalejších japonských výrobků. V Sovětském svazu byla a vlastně ještě je hospodářská situace na tolik komplikovaná, že se tam nepodařilo prodat ani jeden motocykl. Zájem byl v Turecku, v Izraeli, střední a jižní Africe. Jinak se neděje nic. Protože kdyby se tenkrát v hlavě ředitele něco dělo tak by na podzim nestálo na louce 30 000 motocyklů, o které nikdo nejeví zájem. Za zmínku stojí samozřejmě i to, že divišovský závod na výrobu plochodrážních speciálů si jde vlastní cestou.
Jawa 350 typ 640
Jawa 420 typ 823 z roku 1990 na výstavě k 70. letům Jawy v NTM v Praze 1999 V roce 1991 nabíhá šestsetčtyřicítka. Pyšní se novým podvozkem a vcelku vkusným designem. Vývoj nového vzduchem chlazeného čtyřdobého jednoválcového motoru Jawa 400 s rozvodem OHC a čtyřventilovou hlavou (pro sériovou výrobu byla však připravována modernizovaná verze s kapalinovým chlazením) zůstal za očekáváním. Důvod byl také ten, že Jawa neměla dostatek finančních prostředků na tak rozsáhlé investice. Motocykl se čtyřdobým motorem je to, co dnes dělá značku značkou, pokud nechce do úplného vyčerpání sil zásobovat technickými polotovary země třetího světa. Soudě podle odborníků, kterým nebyla ve fabrice nikdy dána příležitost nebo nebyli vyslechnuti až do konce, měl už dávno jezdit prototyp čtyřdobého dvouválce, který je z konstrukčního hlediska jednodušší než jednoválec. U jednoválcového motoru mohou totiž nastat problémy s vibracemi. Řešit vyvažování je potom mnohem složitější. K aplikaci čtyřdobého jednoválcového motoru CZ 180 cm z dílny Ing. Františka Pudila ze Strakonic nedošlo. O rok později bojují o místo na slunci kromě základního modelu ještě sportovní a policejní verze. Výše finální ceny, do které se promítají náklady a řada dalších iracionálních opatření, nutí výrobce po kroku vpřed udělat dva další vzad. Snad nejkřiklavěji na typu 640 Klasik působí přední bubnová brzda.
Jawa 350 typ 640 Chopper
V roce 1993 se začíná realizovat nápad Chopper K pseudochopperu se značkou Jawa, který byl upleten během několika týdnů, Ize jen těžko něco dodat. Snad jediné. Zaplať bůh, že ještě dnes existují na světě regiony, které poptávkou po podobných slátaninách a technických archaismech pomáhají překlenout období hledání, v kterém je Jawa zabředlá až po uši.
Jawa 250 enduro-prototyp
V témže roce přichází rozhodnutí (kolikáté v posledních třech letech) o zavedení sériové výroby motocyklu nové generace - endura s dvoudobým kapalinou chlazeným jednoválcovým motorem. Konstrukce motoru vycházela z endura Jawa 250 pro Šestidenní v roce 1989. Sání řízené jazýčky, převodové ústrojí s primárním převodem ozubenými koly a pětistupňovou převodovkou. Na rozdíl od endura byl u nového motoru použit pro kultivovanější běh vyvažovací hřídel. Podvozek byl připravován ve dvou variantách, a to v provedení cestovního endura se zvětšenými zdvihy pérování obou kol a drátěnými koly a v silniční úpravě s kapotáží a paprskovými koly. Oba typy měly společný rám se zadní kyvnou vidlicí odpruženou jednou centrální jednotkou. Pro náročnější zákazníky měl být k dispozici motor o zdvihovém objemu 280 cm, výfuk s mechanickou přívěrou a šestistupňová převodovka. V podniku pohybujícím se několik měsíců pod Damoklovým mečem bankrotu významný počin.
tříkolka Jawa na bázi typu 640
Hra na tříkolku nebyla ničím jiným než činem nerozvážného mladíka, který si vzhledem k malým životním zkušenostem není vědom dosahu svého konání. Rok 1993 přinesl trochu optimismu, i když tomu začátek ani v nejmenším nenasvědčoval. Po prvních třech měsících, kdy výroba a prodej procházely bodem mrazu, se schodek rovnal 25 milionům korun. Konečný verdikt 10 milionů minus na závěr roku zní Týneckým pomalu jako vítězství. Pravdou je, že roky Jawa vydělávala a málokoho zajímalo jak a proč. Peníze šly jinam na rozvoj důležitějších odvětví. Nevrátily se v podobě investic, ani se neodrazily na výplatách. To by tak hrálo, aby si lidé ve fabrice pod klatbou útlumového programu přišli na lepší peníz. Kdyby nebylo pozůstatků minulosti a fabrika žila z momentální výroby, tak jsou v a.s. Jawa za vodou. Voda v řece Sázavě protékající v bezprostřední blízkosti továrny je zatím spíše úhlavním nepřítelem, protože zanedbané investice do ekologických programů (kdo by se touto prkotinou za bývalého režimu zabýval) spolu s těmi, které by spolkly stavební úpravy, bez nichž továrna vypadá jako opuštěný objekt v pohraničí, pohltí bezmála 150 milionů korun. A to je asi polovina dluhu bývalého národního podniku, která jde bez pardonu na hlavu tehdejšího vedení. Hlídání stavu zadluženosti a vedení nekonečných jednání s největšími věřiteli (CZ-Cagiva Strakonice, ČZ Strakonice, Pal Magneton Kroměříž, Barum Otrokovice, Autopal Nový Jičín a Škodaexport) odčerpávalo vedení hodně sil. Lze je bez nadsázky přirovnat k ekvilibristickým cvičením. Prodej byl uskutečňován přes Motokov. Především proto, že Jawa neměla dostatečný počet fundovaných obchodníků. Některý vývoz si však zajišťují sami (Argentina a Turecko). Další země na exportních adresách zavání vůní dálek a exotiky: Kostarika, Brazílie, Mexiko, Chile, Indie. Johannesburská policie si vyžádala několik motocyklů na zkoušku. Konec konců 12 000 prodaných motocyklů muselo někam jít, když jich na domácích silnicích jezdí jako pověstného šafránu. Již samostatná Jawa Divišov je v září 1994 po dlouhém jednání privatizována. O rok později se objevuje Jawa 350 v provedení Tramp určená i do lehčího terénu. Od roku 1997 se do Jawy 350 typ 640 montuje bezkontaktní magneto Ducati. Roku 1998 se stroje na výrobu motorů Jawa konečně stěhují z bývalé ČZ Strakonice.

MALÉ JAWY NA PŘELOMU STOLETÍ

Již od roku 1937 se vyráběly motorová kola zvaná Robot. Po druhé světové válce se od roku 1954 vyráběly tzv. Pionýři, kterým se samozřejmě během let dostalo také modernizace. Dále na našem trhu byly známé Babetty a Simsony. Pionýři a Simsony už zastarávaly a dědům na ryby ty Babetty pořád stačili. Ale pro mladé, začínající jezdce tu byly jen drahé motorky ze západu…
1994 Jawa 50/ 585, 586 Mosquito
V roce 1994 byl vyvinut malý motocykl o objemu 50ccm nazvaný Mosquito. Motor byl oproti zastaralým Pionýrům dostatečně výkonný, pocházející ze Slovinska od značky Tomos. S přední kotoučovou a zadní bubnovou brzdou dosahoval výkonu 5,4k při zcela příznivé spotřebě 1,8 l/100km. Maximální rychlost 80km/h předvídala tomuto stroji dobrou budoucnost. Převodovka byla čtyřstupňová s neutrálem mezi každou rychlostí, což nebývalo vždy hodnoceno kladně. Bylo též provedení s drátěnými koly a bubnovými brzdy. Tento model měl výkon snížen na 2,7k a maximální rychlost na pouhých 40km/h, což bylo provedeno kvůli předpisům v EU. Motocykly s označením Mosquito vážily kolem 72kg, odlehčená verze o 2kg méně.
1996 Jawa Dandy 50
Roku 2000 došlo k přesunutí výroby úspěšných "padesátek" Dandy z Vodňan do Týnecké Jawy. V Týnci nad Sázavou však smontovali posledních 17 kusů těchto motocyklů z dílů, které přivezli z Vodňan, tím odzvonilo „padesátkám“ typu Dandy. Tento motocykl byl proslulý z předchozích několika pár let. Motocykl dosahoval výkonu 4,1k (2,7kW) a maximální rychlosti 75 km/h při spotřebě 2,8 l/100km. Byla též dodávána silnější verze 4,6kW a maximální rychlosti 85km/h. Dandy ovšem měly oproti Mosquitům mnohem líbivější design. Dandy byla poměrně oblíbená a to dokazuje i fakt, že tato vodňanská malorážka vyhrál čtenářskou anketu o nejlepší motocykl roku 1999 na našem trhu o objemu 50 ccm.
1998 Jawa Dandy 125
V roce 1998 byl na trh uveden Dandy 125. Konstrukce byla řešena velmi podobně jako u Dandy 50, byly ovšem pozměněny detaily. Motocykl dosahoval výkonu 12,2k a rychlosti 105km/h. Motor byl čtyřdobý licenční Honda o rozvodu OHC. Kotoučovými brzdami byly vybavena obě kola, startér byl jak elektrický, tak nožní. Kola byla buď litá či drátěná. Dělala se dvě barevná provedení a to buď žluto-stříbrná nebo červeno-černá.
1998 Jawa 125 typ 810 Chopper
V témže roce byly uvedeny další dva motocykly stejného objemu a sice v zvané Chopper a Travel. Oba motocykly byly osazeny shodnými motory, tentokrát o rozvodu OHV. Motor je čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec tchajwansko-čínské výroby, je uložen v otevřeném rámu na pryžových silentblocích. Rám je v zadní části dvojitý, v přední části jednoduchý, stupačky jsou umístěny na přední rámové trubce. Motocykl je vybaven elektrickým startérem a zamykací spínací skříňkou. Přístrojový panel je osazen rychloměrem s denním počítadlem, elektronickým otáčkoměrem a kruhovým kontrolkovým přístrojem. Tento motocykl dosahoval rychlosti 103km/h při výkonu 9,5k. Vážil 122kg při příznivé spotřebě 2,8l/100km.
1998 Jawa Travel 125
Předposlední malá Jawa je Travel 125. Je téměř shodný s typem z roku 1998, použit je opět výkonnější motor. Je licenční od firmy Honda s pětistupňovou převodovkou. Výkon je zcela postačujících 12,2k, maximální rychlost též přesahuje hodnotu 100km/h. K výrobě tohoto modelu se v Týnci vrátili na vysokou poptávku dealerské sítě. Barevné provedení je žluté, modré, červené a sříbrné. Tento model se též vyrábí v provedení pro autoškoly. Stal se tak mezi autoškolami velice oblíbený, především proto, že je to jedna z nejlevnějších stopětadvacítek a posaz jak pro řidiče, tak pro tandemistu je velice pohodlný. Za zmínku stojí, že Jawa vůbec první motocykly s dvojím řízením pro autoškoly vyráběla již ve čtyřicátých létech, a sice Jawu 175 Villiers. Travel je mimo jiné též často výkonově přirovnáván řádově silnější třistapadesátce typu 640.
1999 Jawa 50 Dandy s motorem Minarelli a Jawa 100 Robby
Následující rok ve výrobě přibyly další dva lehké motocykly - Jawa 50 Dandy s motorem Minarelli a Jawa 100 Robby. U prvního jmenovaného byl podvozek postaven na bázi původního Dandy, ovšem osazen výkonnějším motorem. Motocykl dosahoval rychlosti 95km/h, zvýšil se též výkon, a sice na 5,4k z původních 4,1k. Spotřeba činila 3,5l/100km. Motor byl, jak již název napovídá, od firmy Minarelli. Vodou chlazený dvoutakt byl vybaven odděleným mazáním a vyvažovací hřídel. Kola byla použita litá, přední brzda kotoučová, zadní bubnová. Převodovka obsahovala 6 rychlostí, startování elektrické. Pneumatiky byly použity české Barum. Barevné provedené bylo zeleno-bílé. Jawa 100 Robby se nesla tak trochu v duchu tradice. Roku 1999, kdy tento stroj byl uveden na trh, Jawa slavila 70. výročí svého vzniku. Robby 100 představoval cosi jako nástupce Robota. Bylo to spíše vzhledem k objemové třídě, nikoli vzhledem k roku výroby. Byl ovšem na mnoha letácích společně s Robotem. Tento motocykl dosahoval rychlosti 81km/h a výkonu 8,2k. Spotřeba byla skutečně nádherná - pouhých 1,7l/100km. Robby se velice podobá Mosquitu, na první pohled se pozná pouze podle předního blatníku, jenž je u Robbyho umístěn viditelně níže.
2001 Jawa 50 Robby
Roku 2001 byl trhu představen motocykl Jawa 50 Robby. Jednalo se o stejnou koncepci, byl ovšem opět použit čtyřdobý vodou chlazený jednoválec o rozvodu OHC. Startování bylo elektrické, přední brzda kotoučová, vyráběl se v barevném provedení červeno-stříbrném.
2003 Jawa 125 Sport
Začátkem roku 2003 byla na výstavě Motocykl představena Jawa 125 Sport. Jedná se spíše o terénně řešený motocykl, původně vycházející z Dandyho, lišící se ovšem již v mnoha stavebních prvcích. Použitý motor je čtyřdobý značky Honda. Nádrž je velice pěkně řešena, přední světlo je obdélníkové. Startování bylo použito elektrické, převodovka pětistupňová. Je pravděpodobné, že si motocykl oblíbí především mladí, trochu terénně založení motocyklisté. V nynější době (září '03) je již několik měsíců v prodeji. Motocykl 2004 přinesl opět několik novinek. Z menších kubatur je to například skútr o objemu 50ccm, jenž se již v první polovině roku začal prodávat. Jedná se o skútr dovážený od francouzského partnera Jawy. Jeho maximální rychlost činí 45km/h, atak je možné na něm jezdit již od 15 let. Je osazen dvoudobým vzduchem chlazeným motorem o výkonu 3,8kW. Nádrž má objem 5,2l, kola jsou 10-palcová, obě vybavena bubnovými brzdami. Suchá hmotnost je 71kg. Startování je možné jak elektrické, tak nožní. Na výstavě byl ve stříbrné a červené metalíze. Tah skútru rozhodně není špatný, zvláště když dnes skútry patří k nejprodávanějšímu artiklu celého jednostopého sortimentu a jejich oblíbenost není zrovna nejmenší. Základní problém v prodejnosti může tvořit snad jen nedostatečná propagace. Na letáku je též skútr o objemu 125ccm, maximální rychlosti 95km/h s výkonem 7,6kW. Je osazen přední kotoučovou brzdou. Suchá hmotnost činí 101kg. Působí značně sportovnějším dojmem a má čtyřdobý motor. Startování je možné jak elektrické, tak nožní. Další zajímavostí výstavy byly zcela jistě policejní motocykly Jawa. Z menší kubatury tu byla dokonce i Jawa 125 Travel v policejní úpravě. Za zajímavost stojí zcela jistě to, že tyto policejní motorky měly funkční houkačky. Návštěvníci byli samozřejmě nenechaví, atak v sobotu téměř každých deset minut houkaly houkačky. Nicméně 125 Travel má na rozdíl od 650 Classic menší výkon, ovšem je též mnohem levnější, proto je velice vhodná pro Městskou policii. Malé motocykly vždy byly, jsou a budou dobrým prodejním artiklem, neboť umožňují vzhledem k zákonům již v relativně nízkém věku řídit poměrně silný stroj. Toho jsou si vědomi i v Týnci, neboť od roku 1994 bylo do sériové výroby vpuštěno na deset modelů, nepočítaje ty exportní. Tyto motocykly jsou oproti typům 640 značně moderní a bez problémů konkurují na dnešním trhu i japonským výrobcům.
2005 Jawa 125 typ 112 S-00 Sport
V roce 2005 na náš trh přichází motocykl Jawa 125 typ 112 S-00 Sport s 19“ předním kolem a menší kapotáží.
2005 Jawa 125 typ 112 S-01 v provedení Dakar
Ve stejné době vzniká Jawa 125 typ 112 S-01 v provedení Dakar. Jawa 125 Dakar byla prvním motocyklem JAWA, na kterém cestovatel Jaroslav Šíma absolvoval v roce 2005 po doprovodné trase slavnou rallye Barcelona – Dakar. Na sériovém motocyklu bez speciálních úprav ujel za 14 dní 6200 km. Tyto „stopětadvacítky“ opět konstrukčně vycházejí z vodňanských typů Dandy.
JAWA od roku 2005 do roku 2020

JAWA od roku 2005 do současnosti


JAWA 650 – ANEB ZAČÁTEK ÉRY VELKÝCH ČTYŘTAKTŮ ZNAČKY JAWA

NÁVRAT KE SLÁVĚ ANEB VELKÝ ČTYŘTAKT?
Začneme pěkně od začátku. Již několik let není žádnou novinkou, že situace v Týnecké Jawě není tak růžová jako v slavných letech československého průmyslu, kdy v Jawě ročně sjíždělo z linek na 100 000 kusů ročně. Bohužel žádné požadavky na modernizaci a vývoj mohou za to, že motocykly Jawa vzhledem k zahraničním, především japonským, motocyklům značně zaostávaly. Tato situace, která vládne v Jawě již byla téměř neúnosná a pro mnohé je téměř s podivem, že Jawa přečkala rok 2000. Tento fakt si naštěstí začali uvědomovat i v Týnci a začali se smiřovat s tím, že slavné Jawy třipade nebudou pro vždy a že jednoho dne se stane tento motocykl neprodejným. Tento den se nezadržitelně blíží, především díky vysoké ceně a bohužel též díky vysokým emisím, které vzhledem k EU musí být stále co nejnižší. Týnečtí ovšem nelenili a začali vyvíjet nový, velkoobjemový čtyřtakt. Mohli jsme tak již začátkem roku 2003 v časopisech číst o Týneckém tajemství. Motocykl byl oficiálně představen na výstavě Motocykl v březnu 2003 ve standardní jawácké červené a pak též v modré barvě. Motocykl byl teprve ve stádiu studia, nebylo tedy ještě ani rozhodnuto, zda se motocykl bude sériově vyrábět. K tomuto rozhodnutí se naštěstí postupem času došlo a během roku 2004 by k 75. výročí značky měl vstoupit na výrobní pásy. Stroj ovšem vzbudil veliký rozruch, především díky svému rozporuplnému designu. Mnozí lidé byli nadšeni, že Jawa začala vyvíjet nový stroj, dokonce i tím, že byly použity zcela nové díly a především - nový motor. Mnohým lidem se nelíbí výfuk a zadní blatník, některým i použitý tvar nádrže. Nevýhodou bylo možná i to, že Jawa začala vyvíjet jako první motocykl typu Cruiser. Zákazníci by pravděpodobně byly více nadšeni z něčeho univerzálnějšího. Jawa 640 na tom designově není až tak zle. Pokud by se jako první varianta zvolil nějaký naháč, nemuselo by to být až tak špatné. Jestliže se podíváme na Jawu 350 typ 640 Basic či 125 Travel, který jednoznačně z třistapadesátky vychází, potom tyto motorky po designové stránce nevypadají až tak špatně. Udělat motorku designově podobnou těmto by v žádném případě nemuselo být až tak marné natož něco na styl Californian. Mimo jiné za projektem po designové stránce stojí Václav Král a za vývojové oddělení Oldřich Kreuz a Libor Kouřimský. Václav Král patří k našim špičkovým designérům a sám je lektor na ČVUT, kde vyučuje a předává své bohaté zkušenosti dál. Někteří lidé si myslí, že kvůli tomu, že pan Král je již poněkud starší, tak již nemá ten správný vkus. Co je ale na tomto pravdy rozhodně ukáže čas, ale osobně bych si netroufal o takovém odborníkovi něco takového tvrdit, zvláště když některé jeho nápady jsou opravdu originální. Tím skončila výstava Motocykl 2003 a o Jawě 650 nebylo téměř již slyšet. V časopise Supermoto se objevil krátký článek, že Jawa motocykl testuje a bez problémů najeli 50 000km a že pracují na doladění designu. Občas se ven dostaly zvěsti, že Jawa testuje, zkouší nový motor, někdo ji na silnici potkal a jednoznačně ji identifikoval podle výfuku atp. To bylo ale vše. A když se rok s rokem sešel, tak tu byla výstava Motocykl 2004 a s ní nové motocykly Jawa 650. Již delší dobu byla na stránkách Jawy jedna jediná fotka nové 650, nicméně internetem již kolovalo pár dalších, ovšem o ničem nebylo nic oficiálního. Přibližně dva týdny před výstavou se na stránkách objevilo na titulní stránce upozornění, že nová Jawa 650 vyjíždí na výstavě a též odpočítávání. Dostala název Classic. Když bylo dopočítáno, tak začala výstava a byl vyhlášen JawaCup. Jedná se o neformální setkání zástupců Jawy s veřejností a zároveň je to též soutěž, jíž hlavní cenou je nová Jawa 650. Jednotlivé JawaCupy se pořádají regionálně. Ovšem byla tu ještě jedna věc, o které vůbec nikdo z normálních smrtelníků do výstavy vůbec netušil. A sice o Jawě 650 Bizon. Tento projekt se podařilo tak dokonale utajit před veřejností, jako kdysi Péráka před nacisty. Má být samozřejmě ukázkou zajímavého designu, který je Jawa schopná vytvořit. Jakožto vzpomínka vedle sebe stál starý Bizon 350 a nový Bizon 650. Podívejme se nejdříve ale na typ Classic. Jasně vychází z prototypu, jenž byl představen na výstavě Motocykl 2003. Oproti němu má ovšem mnoho změn. Změnilo se několik věcí, pravděpodobně ne tak zásadních, ale rozhodně velice důležitých. Mezi ně patří například kastlíky, tvar předního světla a ovládacích prvků. Klasická chromovaná nádrž se bohužel do sériové výroby nedostane. Důvod je celkem jednoduchý - nenašla se firma, jenž by byla schopna chromovat nádrže ve větším množství. Je to škoda již kvůli tomu, že o to stojí i zákazníci v USA. Motocykl je v prodeji ve třech základních barevných provedeních a sice černé, červené a klasické jawácké červené. Jako doplněk lze zakoupit tónované plexisklo a dva boční a jeden vrchní kufr. Tak často diskutovaná páčka pro sytič byla pouze na několika prvních kusech, jinak se již montuje ovládání na levém řidítku. Nicméně za pár let se těchto pár kusů stane vzácnými. V dominantním výfuku je ukryt neřízený katalyzátor, jenž zařizuje velice příjemný zvuk stroje. Přední vidlice s průměrem 36 mm má novou útlumovou charakteristiku. Zadní pérování bylo vyvinutove spolupráci s českou firmou HP Sporting. Zadní sedlo, ačkoli se zdá velice malé a nepohodlné, je velice příjemné a rozhodně plně dostačující. Zajímavost na výstavě a na JawaCupech jistě tvořila Jawa 650 Classic v policejním provedení s houkačkami, majáky, třemi kufry a tónovaným plexisklem Bizon - zajímavý jak název, tak motocykl. Může se sice na první pohled zdát velice podobný typu Classic, ovšem již na ten druhý pochopíte, proč právě Bizon a to především tehdy, pokud jste viděli Bizona z počátku let osmdesátých. Blatníky, nádrž, plasty kolem ohromného vzduchového chladiče a štítek a plasty kolem předního světla, jenž jsou u druhé varianty, mluví za své. Jednoduše extravagantní stroj pro extravagantní motorkáře. Velice zajímavě je též řešeno sedlo. Studii tohoto motocyklu navrhl pan Láník bydlící na Vysočině. Na výstavě byl k vidění ve dvou variantách, jenž se od sebe lišily barvou a plasty a štítkem kolem světla. Pokud se podíváte na starého Bizona, tak Vám hned dojde, jak asi přišel nápad těchto drobností. Věnujme nyní pozornost motocyklům jako takovým a jejich parametrům obecně. Typové označení je 836. Rám je zcela nový, není shodný ani podobný žádnému z předchozích motocyklů. Kotoučová brzda na obou kolech je příjemným překvapení. Motor, jak již název napovídá má obsah celých 651,9ccm. Jednoválcový motor Rotax o rozvodu OHC disponuje výkonem 34,5kW při 6500 ot/min. Kroutící moment činí 57/5000 Nm/ot x min. Podobné motory od stejné firmy se používají i do motocyklů značky BMW. Hmotnost stroje je 180kg. maximální rychlost je udávána 155 km/h. Přední kolo je 18 - palcové, zadní 16 - palcové. Přední brzda má průměr 320mm, zadní 220mm. Objem kapkové nádrže je 14,2l, z čehož rezerva činí 1,5l. Výška sedla typu Classic je 712, Bizonu 730mm nad zemí. Startování je samozřejmě plně elektrické. Převodovka je pětistupňová, chlazení motoru je kapalinové. Údaje z tachometru a kontrolek jsou naprosto čitelné a přehledné. Prakticky nutností a pokrokem oprati dřívějším motocyklům je použití bezpečnostního klíčku. Tím lze též řidítka uzamknout. Na nádrži se taktéž objevil letecký uzávěr. Díky tomu, že společnost Velorex v nynější době vyvíjí nový typ sajdkáru, bude též možné osadit nové stroje značky Jawa postranními vozíky. Cena typu Classic byla na začátku prodeje 167 960Kč, ovšem již v květnu téhož roku stál motocykl 163 630. Cena Bizona byla nasazena na 168 000Kč. Cena je to na takovýto motocykl bohužel poměrně vysoká, odpovídající by podle mnoha lidí byla tak o 50 000 méně. Jestliže tuto cenu porovnáme nejen s nynější nabídkou Jaw 350, tak je to cena výborná, ale pokud s ostatními konkurenčními motocykly, tak je skutečně poměrně vysoká. Dalším faktem je, že motor činí prakticky 3/5 ceny. Stroje mají bohužel též několik dalších nedostatků. Mezi ně patří například to, že policajt nemá vlastní doraz, nýbrž se zastavuje o chromovaný výfuk, což jistě není potěšivé. Pokud na motocyklu pojedete, může se Vám ze začátku zdát, že vůbec nejede. Musíte si přehmátnout a pak se již motorka rozjede. Je to sice způsobeno karburátorem, ovšem to nelze brát jako omluvu. Zcela jistě by postačila rukojeť s větším průměrem. Možná tím výrobce chce zamezit tomu, aby se na motorce člověk hned nezabil. Další věcí je lícování plastů. Většina hran k sobě prostě nepasují. To je ale nemalý problém, zvláště když konkurence vyrábí téměř vše z plastu a tvary téměř každoročně proměňuje, zatímco v Jawě se mnoho věcí místo z odlitků z plastu dělá z rovného plechu, který se následně zohýbá a natře barvou. O mnohém samozřejmě svědčí přístup některých pracovníků. Mnozí odborníci již dávno odešli do zahraničí pracovat k prestižnějším firmám a ti, kteří zůstali, jsou víceméně soudruzi z přesvědčení a těch skutečných nadšenců, kteří se snaží něco dělat, je skutečně málo. O tom, jak lidé v Jawě pracují svědčí například to, že jeden pracovník zapomněl namazat ložiska v kolech, ačkoli to měl v popisu práce. Muselo tak být stáhnuto na 100 kusů středů kol. Navíc se při zkouškách stalo, že při cestě Rakouskem díky tomuto nedostatku za jízdy praskla u motocyklu osa zadního kola, což jistě není nic pozitivního nato, že motorka má jet 150kmh... Další věcí je též zastaralé vybavení továrny. Některé stroje totiž pochází ještě z dob Janečka. Na výstavbu a nákup nových zařízení Jawa bohužel nemá a není až tak jisté, zda by se jí peníze vrátily. Nicméně o tom, že se v Jawě alespoň někdo snaží, svědčí to, že byla v poslední době otevřená dvě nová muzea Jawy a na dnu rekordů 12.6. v Pelhřimově zástupci Jawy dosáhli téměř neuvěřitelného rekordu. Cílem rekordu bylo, aby na nové Jawě 650 Classic bylo co nejvíce lidí a aby celý tento povoz jel alespoň 5 metrů aniž by se kdokoli dotkl nohama země. A kolik že se vlastně na novou šestsetpadesátku naměstnalo lidí? Neuvěřitelných 14!
Motor slavné Jawy 500 OHC
Pokud nepočítáme novou 650, tak poslední velký sériový čtyřtakt značky Jawa byl vyroben před více jak 40 lety. Byla to tehdy slavná Jawa 500 OHC. Pokud tento motocykl bude alespoň trochu tak slavný jako půllitr, což bychom si všichni přáli, mohla by opět Jawa dobývat trhy jako kdysi. Proto věříme, že tento motocykl bude ve velkém počtu prodáván i daleko za hranicemi, jak by si i v Jawě přáli. Vývoj samozřejmě nezůstane u dvou typů, nýbrž se pracuje na dalších. Následující obrázky, jenž byly na výstavě, dávají pouze tušit, jaké motocykly Jawa ještě chystá a že její ambice rozhodně nejsou malé. Žlutý motocykl na prvním obrázku představuje jedno ze stádií Jawy 650 Styl, druhý je celkový pohled a třetí ukazuje jeden z prvních pokusů o typ Styl, jenž se připravuje pro sezonu roku 2005 a nakonec by se měl objevit též Tramp. Jedno je ovšem každopádně jisté. A sice, že to, co se mnohým zdálo nemožné, se stalo realitou. Jawa po mnoha letech uvedla na trh dospělý konkurence schopný motocykl. Atak tu k 75. narozeninám značky Jawa máme zcela nové moderní motocykly. Další pozitivní zprávou je to, že firma v roce 2002 prodala 8500 motocyklů, zato loni bohužel pouze necelých 3000. Přesto se chystá ještě do konce letošního roku vyrobit na 5000 kusů motocyklů. Nicméně do pěti let chtějí ročně vyrábět kolem 20 000 nových motorek. Díky uklidnění situace v Asii vše nahrává Jawám a též díky tomu, že stoupá zájem v Rusku. V továrně předpokládají, že ještě do konce roku v Rusku prodají alespoň 500 strojů Jawa 650. Další dodávka by měla putovat do zemí západní Evropy a též do USA. Díky tomu, že jsou v prodeji motocykly z téměř každého odvětví, či se jako 650 Styl a Tramp chystají, jsou to samé pozitivní zprávy. Otazník visí již jen na zpracování. To díky některým zaměstnancům není takové, jaké by mělo být. Dobrou zprávou je snad to, že Jawa v nynější době nemá žádné nebo minimální dluhy. Dále se proslýchá, že Jawa připravuje vlastní vysoko-objemový motor za použití některých dílů od firmy Škoda (válce, písty).
2006 JAWA 650 typ 863-3 Dakar
Dakar je poslední z řady „šestsetpadesátek“, které využívaly motor značky Rotax. Je druhým motocyklem, na kterém cestovatel Jaroslav Šíma s manželkou Lenkou absolvovali rallye Lisabon – Dakar.
2006 JAWA 650 typ 836-0 LE – aneb limitka od JAWY
Tento motocykl s designem připomínající slavnou éru značky v 60. letech vycházející z provedení Classic byl vyroben pouze ve 21 kusech jakožto limitovaná série. Každý motocykl z této limitované edice byl označen pořadovým číslem, každý vlastník motocyklu obdržel speciální certifikát. Více viz dobový článek v ČMN: Limitovaných sérií je po světě tolik, že se nabízí otázka, zda jde ještě o vhodný způsob, jak zvýšit hodnotu výsledného produktu. V tomto případě je všechno jinak, než je v branži zvykem. Na začátku projektu nestojí výrobce a jeho snaha zatraktivnit nabídku, nýbrž skupina zákazníků, pro které má stále ještě lákavou vůni tradice značky Jawa a vůbec celého českého průmyslu. Konec konců i tyto lidi lze bez nadsázky označit za lodivody českého průmyslu a patrioty.
Jawy s příběhem
Jednoho dne se rozhodli, že si nechají v Jawě postavit privátní uzavřenou sérii motocyklů výrazně retrospektivního charakteru. Sérii, která byla vyprodána ještě dříve, než se rozhodlo o definitivní podobě motocyklu. Ta byla předmětem mnoha vzájemných diskusí na setkáních budoucích majitelů. Radost a nadšení z podílu na tvorbě byla možná tím nejcennějším vkladem pro hodnotu známky "Limited Edition", ale i pro probuzení české legendy k plnohodnotnému životu. Jawa dostala po dlouhé době jasný signál, jakým směrem se má vydat, pokud nechce živořit na okraji zájmu veřejnosti. ukázalo se, že existují zákazníci, kteří stále stojí o skutečně hodnotný klasický motocykl české provenience a o značku s bohatou historií. O značku, která by dokázala vyprávět nejeden jímavý příběh. A v době, kdy se do Evropy valí tisícovky různě poslepovaných motorek z Asie, je právě příběh tím nejcennějším a dává motocyklu duši. Samozřejmě, model Classic poznamenaný mnoha kompromisy asi není ideálním motocyklem chlapských snů, ale berme to jako začátek. Je třeba snít a za odvážnými sny jít. Jednoho dne se snad dočkáme plnohodnotného motoru vlastní konstrukce, dotaženého designu a jízdních parametrů plně srovnatelných s nejlepší světovou konkurencí. Vždyť v Čechách je mnoho chytrých hlav a šikovných rukou, které čekají jen na patřičnou výzvu, že o jejich práci a tvůrčí invenci někdo stojí. V tomto případě impuls dali zákazníci, a to je pro každou firmu obrovský dar. Jejich jména vám nesdělíme, ani vám neprozradíme, na jaký charitativní účel budou poukázány peníze z dražby posledního jedenadvacátého motocyklu, neboť je přáním těchto lidí zůstat v anonymitě.
K motorce i hodinky
Může se však stát, že na silnici potkáte skupinu nablýskaných vínových motocyklů třpitících se chromem a řidiče na sedlech z pravé kůže. Mezi nejviditelnější změny patří klasicky provedená nádrž, jak si ji z hostorie pamatujeme - s chromovými boky a raženým logem, vyplněným identickou vínovou barvou jako zbytek povrchu. Podobně typickým znakem jsou i zapouzdřené zadní pružiny s tlumiči. Při pozornějším pohledu zaregistrujete kvalitnější přední vidlici, kola obutá do pneumatik Pirelli (zde česká tradice trochu utrpěla) a bohatší provedení palubní desky, která kromě rychloměru obsahuje i ukazatel otáček, času a štítek s pořadovým číslem v sérii. Stejné označení je i na víku spojky. Kdybyste si přesto nebyli jisti, zda jde o popisovaný unikát, hledejte na levém zápěstí řidiče motorkářské hodinky Prim Rider s číselníkem v barvách motocyklu. Tyhle hodinky nepřímo stály za vznikem idey Jawa Limited Edition. A jestliže dokáže splnit touhu po originálním českém výrobku s bohatým příběhem výrobce primek, proč by to nemohla dokázat i týnecká Jawa?
2005 Jawa 650 typ 836-2 Style

Do rodiny 650 přibil další člen. Designérem tohoto motocyklu byl M.A. Ivan Dlabač. Ten za jeho design obdržel od DESIGN CENTRA ČR cenu „Vynikající výrobek roku 2005“ I. přes toto ocenění si motocykl nenašel cestu k zákazníkům a jeho výroba byla záhy ukončena.
2006 – Povodně

28. až 30. 3. 2006 po rychlém tání a několikadenních vytrvalých deštích zasáhla továrnu v Týnci nad Sázavou velká voda. Během několika se hladina Sázavy vyšplhala až dva metry nad normální stav. Přestože korytem řeky protékalo v té době 600 m3/s, což odpovídá více než 50leté vodě, škody na majetku JAWY byly minimální. K pohromě v JAWĚ chybělo ještě zhruba 40 cm a vody by se vylila do výrobních prostor.
2006
V první polovině roku proběhla v JAWĚ zajímavá akce – motocykly JAWA provázely ministra průmyslu a obchodu ČR M. Urbana v jeho předvolební kampani. V rámci této akce motocykly JAWA navštívily více než 100 míst Středočeského kraje. Na motocyklech JAWA se kromě již zmíněného ministra svezli i motoristé z jiných motoristických disciplín, např. Petr Kovář, nejlepší český motokrosový jezdec 80. let, Roman Kresta, vynikající jezdec v seriálu automobilových soutěží, bratři Erik a Jarek Janišové, oba piloti formulí.
2007
Cestovatel Jaroslav Šíma se po druhé v životě zúčastnil slavné rallye, tentokrát na trase Lisabon – Dakar. Už nesedlal malou stopětadvacítku, nýbrž velkou JAWU 650 Dakar. Na motocyklu bez speciálních úprav ujeli manželé Jaroslav a Lenka Šímovi 14 040 km za dobu 2 měsíců.
2007 JAWA 250 typ 597 Travel
2007 JAWA 250 typ 597 Travel byla další z řady motocyklů využívající zjednodušený podvozek motocyklu typu JAWA 350 typ 640, do něhož byl uložen východoasijský dvouválcový motor TMEC 250 ccm. Výroba tohoto motocyklu byla zakončena roku 2012.
2011 JAWA 660 typ 836-6 Sportard a Sportard-Adenium
JAWA 660 typ 836-6 Sportard a Sportard-Adenium jsou nástupci motocyklů JAWA 650 s motory Rotax, které přestali splňovat emisní limity. Na tento typ motocyklů se montoval osvědčený italský agregát značky Minarelli 660. Díky tomu, že motory nesplňovaly Euro 4, tak dostaly od státu vyjímku. Jenže i tu vyjímku přestali v roce 2019 splňovat a tak, kdo si chtěl motocykl v roce 2019 koupit, tak se stal už druhým vlastníkem, neboť JAWA Týnec nad Sázavou musela poslední motocykly JAWA 660 registrovat „na sebe“. V roce 2020 byl prodej těchto motocyklů ukončen.
2012 JAWA 350 typ 640-1 Retro
Na Motosalonu 2012 se objevuje tato JAWA využívající prvky již známých motocyklů JAWA 350 typ 634. Tento model přibyl jako poslední do dvoutaktní rodiny JAWA 350 typ 640.
2013 – 2014 JAWA KOLEM SVĚTA
28. 6. 2013 startuje osecký rodák Pavel Suchý svojí JAWU 350 typ 634 doufajíc, že na ní objede Zeměkouli, doufajíc že to natře všem radílkům, kteří mu říkali že JAWA patří do šrotu a všem, co říkali že to nejde,… A výsledek? Pavel se 14. 2. 2014 vrací s úsměvem domů, na kontě má spoustu zážitků a v hlavě příběhů, které během této osmiměsíční cesty. Cesta byla jak pro něj, tak i pro motorku velice náročná, ale … on to dal! Pavel se tímto mistrovským kouskem stává první Čechem, který objel na motorce – JAWĚ – svět. Klobouk dolů Pavle. JAWA to dá, JAWU přece nezastavíš!
2013 – 2015
Poslední velké investice byly do továrny dány v 70. letech, budovy se rozpadají, všichni si myslí, že to JAWA již vzdala… Jenže nastává rok 2013, 2014 a 2015… Přebytečné chátrající budovy se zbourali. Potřebné se postavily. Nakoupila se nová výrobní zařízení schopná efektivněji a přesněji vyrábět. Vše se zateplilo. JAWA prošla největší rekonstrukcí v celé své historii. Teď tam hrdě stojí u břehů řeky Sázavy, a doufá, že jí voda naplaví lepší zítřky…
21. 6. 2014
V těchto dnech JAWA slavila své 85. výročí a nadělila si Cílovou jízdu celkem s 350 zúčastněnými motocykly.
2017
Přichází nový rok a s ním dva nové motocykly. JAWA 660 typ 836-6-04 Vintage a JAWA 350 typ 845-0. Tato JAWA 660 Vintage je poslední z řady motocyklů s tímto motorem Minarelli. Konstrukce motocyklu využívala některé designové prvky z řady JAWA 350 typ 634. Celkem se těchto motocyklů vyrobilo 60 kusů, z nichž byl každý podle přání zákazníka. Bylo možné si například objednat ruční linkování motocyklu, barvy, motivy a podobně. JAWA 350 typ 845-0 je naopak výsledkem spolupráce s čínskou společností Shinerey. Motocykl splňuje emisní požadavky normy Euro 4, je vybaven rozvodem OHC a má jako historicky první JAWA ABS další moderní prvky.
2018
Na trh přichází JAWA 350 typ 845-1 Speciál. Motocykl je 2. členem rodiny JAWA 350 OHC vyrobený ve spolupráci se společností Shinerey. JAWA 350 typ 845-1 Speciál je provedení cafe-racer a navazuje na tradici úspěšných závodních motocyklů z 50. a 60. let.
15. 11. 2018
V Indii byly představeny motocykly JAWA 300 a JAWA 42 navazující na legendární řadu kývaček z 60. let, vyráběné díky prodeji licence společnosti Mahindra Group. U nás bylo oficiální představení na "Cílové jízdě" 17. 8 . 2019 a jejich prodej se u nás plánuje v 2. polovině roku 2020.
2019
V březnu je oficiálně odhalen nový model a srpnu 2019 nabíhá výroba motocyklu JAWA 350 typ 845-2 Scrambler. Scrambler je posledním přírůstkem do rodiny 350 OHC. Motocykl je opět vyroben ve spolupráci s čínským Shinereyem.
17. 8. 2019 Cílová jízda do Týnce nad Sázavou aneb oslavy 90. výročí od založení JAWY.
Dne 17. 8. 2019 se uskutečnila akce s názvem Cílová jízda do Týnce nad Sázavou. Když jsme přijížděly, tak se nad Týneckým údolím vznášel již legendární namodralý kouř :D. Už kolem 10. hodiny JAWY doslova zaplavily okolí továrny, ale řetěz nově přijíždějících motocyklů zdaleka nekončil. Bylo možné si prohlédnout nové motocykly JAWA i jejich výrobu. Návštěvníci si mohli projít lakovnou, svařovnou, slévárnou, obrobnou, ale i zkušebnou. Když jste nastoupily do výtahu na vrátnici, tak vás výtah dovezl do ráje každého Jawaře aneb do muzea v 5. patře, kde jsou motocykly všechny druhy motocyklů JAWA, které byly kdy vyrobeny a nejen to, i auta značky JAWA, prospekty, plakáty a mnoho a mnoho dalšího. Oslava byla velkolepá, však taky na ní přijelo na 900 motocyklů značky JAWA a zúčastnilo jí se okolo 2000 lidí!
listopad 2019
V Indii byl představen motocykl JAWA Pérák navazující na legendární řadu péráků z konce 40. a začátku 50. let, vyráběné opět díky prodeji licence společnosti Mahindra Group.
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany