Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Jawa 50/05 a 50/05 Sport

Jawa 05 a 05 Sport


V srpnu 1962 byla v Považských strojírnách zahájena sériová výroba nového malého motocyklu Jawa 05, plynule navazujícího na předešlé modely Jawa 550 a 555, obecně známých pod přezdívkou Pionýr nebo Pařez. Sériové výrobě předcházely důkladné zkoušky prototypů až do ukončení jejich životnosti. První představení veřejnosti, před uvedením na trh, proběhlo na čtvrtém mezinárodním veletrhu v Brně téhož roku. Nový model Jawa 05 sice konstrukčně vycházel z předešlých modelů, byl ale již zcela samostatným dílem Považských strojíren a vznikl bez dohledu a přičinění konstrukčního oddělení pražské Jawy. Jeho výroba již tedy nebyla chápána jako licenční a nadále Považské strojírny platily Jawě „licenční poplatek“ pouze za užívání jejich loga, které bylo nadále použito výhradně z obchodních důvodů. Hlavním cílem rekonstrukce pionýra bylo zesílení podvozku a zvýšení výkonu motoru tak, aby na něm bylo možné přepravovat dvě osoby. Především kvůli přísnějším zahraničním předpisům byl brán důraz také na snížení hluku. To vše bylo doplněno zcela novou moderní karoserií pana Alojze Vačka, která zůstala pionýrům vlastní až do ukončení výroby na sklonku 70. let. Oproti typu Jawa 555, který byl ve skútrovém provedení nabízen jen v malém počtu až v závěru výroby, byl nový model Jawa 05 nabízen jako "oskůtrovaný motocykl" se štítem před nohama jezdce s tzv. "revmaplechem". V roce 1965 se v malém počtu začala vyrábět odlehčená varianta s názvem Jawa 05 Sport, která byla téměř výhradně určena pro vývoz na západní trhy. K nám se Jawa 05 Sport buď vůbec nedostala, nebo jen jako tzv. "podpultové zboží". Do roku 1966 bylo vyrobeno celkem 202 263 kusů motocyklů Jawa 05 (standard) a Jawa 05 Sport, kdy jejich výrobu nahradily nové modely Jawa 20 a Jawa 21 Sport a následně Jawa 50 typ 23 Mustang.

Schémata zapojení elektroinstalace



Schéma zapojení elektroinstalace pro Jawu 50/05 1963


Schéma zapojení elektroinstalace pro Jawu 50/05 1964


Schéma zapojení elektroinstalace pro Jawu 50/05 1965


Schéma zapojení elektroinstalace pro Jawu 50/20,21 1967

Barevná provedení


Níže uvádím všechna barevná provedení, která se používala pro typy Jawa 50/05.
modř tyrkysová (ČSN 4335) + šeď hedvábná (ČSN 1089)
jasně modrá (ČSN 4212) + šeď hedvábná (ČSN 1089)
červeň višňová tmavá (ČSN 8850) + šeď hedváná (ČSN 1089)
rumělková (ČSN 1089) + šeď hedvábná (ČSN 1089)
holubí modř (ČSN 1399) + šeď hedvábná (ČSN1 1089)
khaki tmavá - provedení pro ČSLA (ČSN 0555)
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany