Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Dandy 50 MX/ENDURO



*Dandy 50 Enduro

Pár slov na úvod

Společnost Jablospol chtěla přestavovat původní padesátky Dandy s motorem Sachs na teréní motocykly. Dandy 50 Enduro se poprvé objevila na nějakém teréním okruhu díky společnosti Motor Jikov. Společnost Jablospol vyrobila několik prototypů, z nichž se pár podařilo zachránit. Krátce na to byla tato společnost vytunelována a tím tedy ukončila svou činnost. Dandy 50 enduro a MX se tedy nikdy sériově nevyráběla. Více viz dobový článek ze Světa motorů. Děkuji všem, kteří mi poskytly informace, ze kterých jesm sestavil tento článek.

Dobový článek

Vysoké ceny lehkých sportovních motocyklů renomovaných značek a neexistence české techniky pro začínající jezdce v motokrosu vedly partu severočeských nadšenců, kteří se spojily do firmy Jablospol, k vývoji a stavbě stroje na bázi osvědčeného a úspěšného motocyklu Dandy 50 z produkce jihočeského Motor Unionu. Rozsáhlá přestavba přinesla nejen úspěch v podobě solidních užitných vlastností, ale současně absolvování typové zkoušky v ÚSMD Klíčany. Hnacím agregátem stroje nesoucího nyní typové označení Dandy 50 MX/enduro, je podstatně upravený původní Sachs 1.160 AFK MJ, beze změn zůstávají zapalování, rám, přední vidlice s nosníky (z typu 125), obě kotoučové brzdy (125) s ovládáním, sedlo, zadní vidlice, palivová nádrž, ovládání spojky, elektrické spínače, výfuk, převodné ústrojí a další. Nové jsou naopak kompletní plasty UFO, duralový přední ráfek BEHER, ocelový zadní Simson a drátěný výplet kol, snížená řidítka s "hrazdičkou", řadící páčka, sklopné stupačka Gas-Gas, digitální rychloměr z horského kola, sekundární převod, zadní pružící a tlumící jednotka, delší pohotovostní stojánek... Základní technické údaje Motor: dvoudobý vzduchem chlazený zážehový jednoválec o zdvihovém objemu 49,9 cm3. Největší výkon 6,5 (8,9) kW při 6000/min. Karburátor Bing 18/15 (20/21 za příplatek). Elektronocké zapalování Iskra. Mechanický spouštěč. Převodové ústrojí: primární převod ozubenými koly. Vícelamelová spojka v olejové lázni s mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým řazením nožní páčkou. Sekundární převod částečně krytým řetězem. Podvozek: kolébkový rám z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopickéu vidlici. Zdvih kola 180 mm. Zadní kolo vedeno v kyvné vidlici s jedinou plynokapalinovou centrální pružící a tlumící jednotkou a pákovým převodem. Zdvih kola 200 mm. Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním. Přední s kotoučem o průměru 220 mm, zadní o průměru 180 mm. Kola s drátěným výpletem. Pneu Dunlop vpředu 100/70 x 19, vzadu 100/90 x 16. Rozměry a hmotnosti: délka 1980 mm, šířka 820 mm, výška 1095 mm, rozvor kol 1335 mm, výška sedla nad zemí 800 mm. Objem palivové nádrže 6,5 l, z toho zásoba 0,5 l. Hmotnost bez náplní 76 kg. Provozní vlastnosti: největší rychlost 80 km/h, spotřeba paliva 3,8-4,2 l/100 km. Cena: 45.000 Kč.
-článek ze světa motorů z roku 1999-
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany