Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Dandy 50



*Jawa Dandy 50 Sport*






Vývoj

Původcem motocyklu Dandy byl strakonický konstruktér ing. Jaroslav Pudil, dlouholetý konstruktér motocyklů ČZ, kterého si budějovická firma Motor Jikov najala jako šéfkostruktéra projektu malého motocyklu. Idea výrobce byla výroba levného kvalitního motocyklu primárně pro západní trhy. Motor Jikov převzal licenční výrobu motorů Sachs s příslibem prodeje motocyklů v Německu pod značkou Sachs, spolupráce s firmou Sachs se však nerozvinula podle původních plánů. V prvních letech na konstrukci participoval konstruktér ing. Ivan Feranec, hlavním technologem byl Josef Bureš. Původní design motocyklu byl dílem akademického sochaře Václava Kasíka. V roce 1994 tým vývojového oddělení doplnil Radek Maleč, Jaroslav Kreuz a ing. Miroslav Panský (původně také ČZ), který později převzal funkci šéfkonstruktéra. Tým vývoje v období největšího rozkvětu v letech 1996-1998 zahrnoval téměř 20 techniků (po celou tuto dobu působili jako mechanici prototypové dílny a zkušebny prototypů především Miloš Pavlis, Karel Vondrášek). V období let 1993-1999 vznikla v hlavách a rukách jihočeských techniků nejen základní varianta motocyklu, ale i řada konstrukčních modifikací a designových faceliftů, z nichž některé se dostaly i do výroby. Už od začátku výroby byly líbivé jihočeské Dandy oblíbené nejen pro svůj vzhled, ale i pro velice dobré jízdní vlastnosti. O oblíbenosti těchto motocyklů svědčí i fakt, že motocykl Dandy vyhrál čtenářskou anketu nejlepší motocykl o objemu 50 ccm roku 1999. Nálepku "nejlepší motocykl roku 1999" měli pak sériové motocykly nalepenou na pravé straně v zadní části kapoty, hned pod sedadlem.



*První prototyp Dandy 50*


První prototyp motocyklu Dandy 50 byl představen novinářům v roce 1995.






Historie

Motocykl s modelovým označením Dandy 50, byl vyráběn v letech 1996-2001 (Dandy 125 se vyráběl až do roku 2008) jihočeským strojírenským podnikem MOTOR JIKOV, v jejich pobočném závodě 05 MOTO UNION ve Vodňanech a od roku 1999 v Týnci nad Sázavou ve společnosti JAWA Moto, spol s.r.o.. Motocykly s motorem SACHS byly primárně určeny na export, a to především na západní trhy. Ve Vodňanech se tedy vyráběly motocykly v různých konstrukčních provedeních podle legislativních požadavků jednotlivých zemí (v EU nižší výkon a rychlost). Například v Německu se motocykl Dandy 50 nabízel pod označením Sachs KX 50, protože značku MOTO UNION na západě nikdo neznal. Společnost MOTO UNION Vodňany měla však problém, (který jsem již zmiňoval výše) že jejich značku MU v zahraničí nikdo neznal. Ekonomický vývoj projektu donutil vlastníky pro celý projekt hledat partnera, který má s prodejem motocyklů více zkušeností a to především po ekonomické stránce... Dne 1.11. 1998 padlo rozhodnutí o přesunu výroby motocyklů do Týnce nad Sázavou. Výroba byla roku 1999 přesunuta do JAWY do Týnce nad Sázavou a nakonec byl celý projekt JAWĚ prodán. Do roku 2001 bylo přímo v Týnci nad Sázavou vyrobeno posledních 31 kusů modelu Dandy 50 a do roku 2002 bylo tamtéž vyrobeno posledních 109 kusů motorek Dandy 50 Minarelli. Tímto odzvonilo modelové řadě Dandy 50... Poslední Jawa Dandy 125 sjela z výrobní linky roku 2008. Přímo v Jawě v Týnci se vyrobilo celkem 949 motocyklů Jawa Dandy 125.



*Dandy 50 v provedení klasik (bez přední kapotáže)*



*Dandy 50 v provedení s přední kapotáží*

Dandy 50 se v Německu prodávali pod názvem Sachs KX 50.





Typové označení:

MJ 50 Dandy AKS

Provedení klasik, mazání motoru směsí benzínu a oleje.

MJ 50 Dandy AKP

Provedení klasik, mazání motoru odděleným olejovým čerpadlem.

MJ 50 Dandy ACS

Provedení s přední kapotáží, mazání motoru odděleným olejovým čerpadlem.

MJ 50 Dandy ACP

Provedení s přední kapotáží, mazání motoru odděleným olejovým čerpadlem.





Barevná provedení:


- žlutošedá

- červenočerná

- černočervená

- zelená metalíza

- modrá metalíza

- žlutomodrá (viděl jsem jen u velmi málo kusů)

- žlutočerná







Technické údaje:

Rozměry a parametry

Motocykl dosahoval maximální rychlosti 75 km/h při spotřebě 2,8 l/100 km. Délka 1950 mm, šířka 700 mm, výška 1070. Výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 240 mm. Rozvor kol 1320 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150 kg.

Motor

Zážehový dvoudobý vzduchem chlazený svislý jednoválec Fichtel & Sachs 1.160 AKF MJ s rozvodem pístem, mírně skloněný vpřed. Tento motor byl licenčně montován v Českých Budějovicích v Motor Jikovu.
Příplatkově byl motor vybaven odděleným mazáním s olejovým čerpadlem Dellorto - verze AKP, ACS a ACP. Nádržka na motorový olej (verze s odděleným mazáním), umístěná na pravé straně motocyklu pod zadní částí kapotáže, pobrala 1,2 l motorového oleje. Motor měl pouze mechanické spouštění, a to nožní pákou. Spotřeba směsi činila 2,8 -3,2 l.



Karburátor Bing 21/21/127 s prům. difuzoru 19 mm nebo Bing 18/15/101.

Převodové ústrojí

Primární převod ozubenými koly s šikmým ozubením 3,21. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným přímým řazením nožní pákou. Převodové stupně 4,6 – 2,73 – 1,95 – 1,59 – 1,375. Sekundární převod částečně krytým řetězem] 2,53. Řadící páka se nachází na levé straně motocyklu.

Výfukové potrubí

Výfuk se skládal ze dvou kusů - z přední části a zadní části (tlumiče). Přední část se montovala zpravidla v černé barvě. Zadní část byla buď obyčejně černá jako přední část nebo i pochromovaná.

Podvozek

Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovým tlumením, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo vedeno kyvnou vidlicí s jedinou centrální pružící jednotkou, kapalinovým tlumením, zdvihem kola 150 mm. Přední brzda kotoučová s kapalinovým ovládáním a průměrem kotouče 220 mm. Zadní brzda bubnová s mechanickým ovládáním. Lité třípaprskové ráfky italské značky BERNARDI byly z lehké slitiny (Alu) o rozměrech 1,6 x 17". Pneumatiky byly německé značky METZLER či slovinské značky SAVA o rozměrech pneu 2,75 x 17.

Elektroinstalace

napětí elektrické výbavy: 12V

hlavní světlomet: kulatý, (obdélníkový)

žárovka hlavní: 35/35W

žárovka obrysového světla: (5W)

kontrolní žárovky: 1,2W

zadní světlo

žárovka koncového světla: 5W

žárovka brzdového světla: 10W

směrová světla

žárovky: 10W

houkačka

elektrická

pojistka: 7,5 A

akumulátor: YUASA

(pouze typ motocyklu s akumulátorem) 12V-4,5 Ah

Elektronické bezkontaktní zapalování Iskra se nacházelo na pravé straně motoru pod plastovým víkem s nápisem SACHS.

Světelná cívka 12 V/80 W.

Schéma zapojení elektroinstalace:

Nádrž

Nádrž má objem 6,5 litru z čehož rezerva činí 1,2 litru. Nádrž byla umístěna mezi řidičem a řidítky pod plastovou kapotáží. Na levé či na pravé straně kapotáže nádrže (záleželo na výbavovém stupni motocyklu) byl palivový kohoutek lemovaný gumovým lemem. Nádrž byla stejná jako u typů Mosquito a Robby.






Pár slov na závěr

Během 4 roků od uvedení Dandy 50 Sachs na trh prošel motocykl řadou zdařilých modernizací, v roce 1999 byl původní tým vývoje rozpuštěn, projekt přesunut do Jawy. Jawa posléze osadila motocykl generačně staršími ale levnějšími komponentami. Některé komponenty z vodňanské konstrukční kanceláře JAWA využívala donedávna. Motocykl Dandy se nestal tak rozšířeným motocyklem jako Simson v osmdesátých letech či dříve Jawa Pionýr, ale přesto byl poměrně oblíbeným.
Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany