Úvodní strana Návštěvní kniha Odkazy Moje motorky O mě

Články o Dandy 50

Děkuji všem za poslání dobových článků, kde se vyskytuje Dandy. Velké díky patří jawatesty.cz, jawamoped.com a stránce 90s czechroads.


Dobová reklama z roku 1996.






Dobová reklama z roku 1996.






Pro větší velikost obrázku staší na něj kliknout





Dandy 50 MJF
Skromný lehkonohý Jihočech

Malé motocykly na našem trhu nabízí všichni velcí prodejci, takže konkurence je veliká, ale ceny těchto lehkých strojů zejména pro mládež, které jsou určeny především, značně vysoké. Je proto více než sympatické, že se na tato bitevní pole pustil srdnatě český podnik a nabídl solidní stroj za velmi přijatelnou cenu. Nikoli však ošizenou chudinku, ale poměrně důstojného soupeře renomovaných značek. To co proti nim nepatrně ztrácí na designu či detailech konstrukčního či dílenského zpracování, bohatě nahrazuje právě cenou. Motor Jikov České Budějovice (respektive pobočný závod 05 ve Vodňanech, kde motocykly vyrábějí), nemusí mít obavy z neúspěchu. Jeho Dandy jde dobře na odbyt již dnes. Polovina produkce směřuje na export na náročné trhy Německa (jako Sachs KX 50), Francie, Británie a dalších zemí včetně Austrálie.

   Protože se na našem území již nevyrábějí motory klasického zdvihového objemu 50 ccm (Babetta je zastaralá a navíc již její výrobce také sídlí v "cizině", museli v Jikovu sáhnout po zahraničním agregátu a rozhodli se racionálně. Zvolili osvědčený velkosériově vyráběný a mnoha jinými staviteli padesátkových jednostopých vozidel používaný Fichtel & Sachs. Nikoli však formou nákupu hotových motorů, ale jejich licenční výrobou, což podstatně snížilo výslednou cenu. Výroba se teprve rozbíhá, ale v příštím roce by už mělo opustit Vodňany asi 5.000 kusů, v dalších letech pak okolo 12.000 motocyklů ročně.
  
Dandy 50 MJF
Dandy 50 MJF
Dandy 50 MJF - motor Fichtel & Sachs
Dandy 50 MJF - kotoučová brzda
Dandy 50 MJF - palubní deska
Dandy zaujme na první pohled zdařilým, nápadným designem (v našem případě zvlášť kombinací žluté a černé, ale existuje i varianta červeno černá) přispůsobeným vkusu generace potencionálních zákazníků. Spouštění motoru nožní pákou je velmi snadné a naprosto spolehlivé. Po delším stání nebo v chladu je však nutno použít sytič, ale po rozjezdu jej opět ihned vyřadit. Všechny ovládací prvky jsou rozloženy obvyklým způsobem, dobře přístupné a bez komplikací fungují. Mechanicky ovládaná spojka vyžaduje minimální sílu, stačí obvyklé dva prsty, totéž platí pro přední brzdu. Dobře tvarované sedlo je pohodlné a polohasezení přirozená. Umístění zpětných zrcátek, jejichž nastavitelnost i tuhost (naprosto zanedbatelné chvění) zaslouží pochvalu.
   Lehoučký stroj příjemně překvapí živostí, ochotou motoru k vytáčení i solidním výkonem. Měli jsme nevýhodu v "syrovosti" motoru, který jsme museli alespoň v prvních kilometrech šetřit (měl za sebou pouze 150 km a byl tedy ještě v "záběhu". Proto jsme také nejprve přidávali podle předpisu výrobce více oleje do benzínu (1:40), ale to se nám vymstilo přemazáváním a odkapáváním přebytečného oleje z výfuku. Po redukci na poměr 1:50 motor jednak "ožil", a současně zmizel olej z výfuku.
   Přestože od padesátky nelze očekávat výkon superbiku, je Dandy ve městě velmi živý, na křižovatkách za sebou suveréně nechává běžné automobily, za normálního provozu nejen stačí ostatním, ale je spíše omezován těmi pomalejšími. dech mu pochopitelně dojde ne silnici, kde jeho rychlost a hlavně její pomalý nárůst k maximu odpovídá zdvihovému objemu motoru. Přesto se dá jezdit svižně a pohodlně. Navíc nutno dodat, že rychlostní maximum se v našem případě blížilo limitu danému pravidly silničního provozu. Výhodou Dandyho je jeho velmi dobrá ovladatelnost související s nízkou hmotností, ale také poměrně účinnými brzdami. Zejména přední, která je samozřejmě používána nejčastěji. Nečekaně dobré vlastnosti jsme našli u pneunatik Sava, kterými byl náš stroj vybaven. Protože jsme byli postiženi nepřízní počasí, absolvovali jsme nemalou část testu na mokrých vozovkách a Dandy se na nich choval až překvapivě dobře.
   S tím však souvisí i některé výhrady k jinak velmi zdařilému stroji. Přední blatníček je vysloveně symbolický a na mokru téměř nefunkční, protože voda od pneumatik stříká i přes jeho přední okraj a proud vzduchu ji nese samozřejmě až na jezdce, stejně tak dostávají vodní sprchu i jeho nohy. Nepodstatnou drobností bylo uvolnění levého zrcátka vytřásáním na katastrofálních pražských vozovkách. Trochu nešikovná je i manipulace se zámkem řízení. Otázkou do diskuse je, zda by pátý převodový stupeň neměl být trošku "delší" pro cesty na větší vzdálenosti, nebo zda neuvažovat časem o šestistupňové převodovce. Ta už by však zase zvedla prodejní cenu...
   Naopaknejvětšími klady "skromného Jihočecha" jsou prodejní cena (navíc s neobvyklou možností zakoupení na leasing nebo na splátky již od 980 Kč měsíčně!!!), solidní výkon, zdařilý design a přijatelná spotřeba. Ta však výrazně kolísá v závislosti na způsobu jízdy. Při "normálním" užívání se pohybuje těsně nad dvěma litrz na sto kilometrů, při neustálém vytáčení motoru k maximu snadno a citelně překročí 3 l/100 km. Ale i to je hodnota rozhodně přijatelná. Po týdenním testování, respektive po absolvování 750 km v nejrůznějším provozu (2/3 město, 1/3 silnice) převážně razantním způsobem jízdy jsme došli k průměrné spotřebě 2,8 l/100 km. Dandyho jsme vraceli pražskému prodejci, Žižkovské firmě Intermoto velmi neradi, protože se v redakčních službách výborně osvědčil a šel z ruky do ruky. Týden s ním nám připadal velmi krátký...

Technické údaje
motor
Dvoudobý vzduchem chlazený svislý jednoválec Fichtel & Sachs s rozvodem pístem, mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 38 x 44 mm, zdvihový objem 49,9 cm3. Kompresní poměr 10:1. Největší výkon 4,6 kW při 8000/min., největší točivý moment 5,8 Nm při 7500/min. Karburátor Bing 21/21/127 s prům. difuzoru 19 mm. Mazání směsí 1:50. Elektronocké bezkontaktní zapalování VAPE, zapalovací svíčka Brisk N 14. Světelná civka 12 V/80 W. Akumulátor YUASA 12 V - 4,5 A.h. Na přání oddělené mazání. Mechanické spouštění nožní pákou.
převodové ústrojí
Primární převod ozubenými koly s šikmým ozubením 3,21. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 4,6 - 2,73 - 1,95 - 1,59 - 1,375. Sekundární převod částečně krytým řetězem 2,53.
podvozek
Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovým tlumením, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo vedeno kyvnou vidlicí s jedinou centrální pružící jednotkou, kapalinovým tlumením, zdvihem kola 150 mm. Přední brzda kotoučová s kapalinovým ovládáním a prům. kotouče 220 mm. Zadní brzda bubnová s mechanickým ovládáním. Třípaprsková kola z lehké slitiny 1,6 x 17", pneu Sava 2,75 x 17. Palivová nádrž o objemu 6,5 l, z toho zásoba 2,2.
rozměry a hmotnosti
Délka 1950 mm, šířka 700 mm, výška 1070, výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 240 mm, rozvor kol 1320 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150 kg.
naměřené hodnoty
Největší rychlost 87 km/h, se spolijezdcem (celkem 152 kg) 80 km/h, zrychlení 0 na 80 km/h (sólo) 16,5 s, spotřeba směsi 1:50 benzínu Natural s olejem Castrol TTS při rychlosti 60 km/h 2,2 l/100, po dobu testu 2,8 l/100 km. Úchylka rychloměru při 60 km/h +2% (indikováni 61,2).
cena
Základní 36.000 Kč (bez kapotáže), příplatek za metalízu 500 Kč, kapotáž (testovaná verze) 1.200 Kč, oddělené mazání 500 Kč.


Svět Motorů 30/96

Malí a velcí
Jawa 585.1 Mosquito
MJ Dandy 50

Před třiceti lety se malým Jawám říkalo "pionýr", podobné padesátky (simsony) importoval na náš trh bývalý východoněmecký výrobce ze Suhlu. Na těchto malých motocyklech vyrostly skoro dvě generace "náctiletých". Potom jsme upadli do hlubokého spánku. Tak dlouhého, že kromě rychlíku nám ujel i osobní vlak. Bylo nutné začít znovu...

Jawa 50 Mosquito   Vloni a na začátku letošního roku se na trhu objevily dva malé motocykly, které chtějí v násilně přerušené tradici pokračovat. Výrobní linku v Týnci nad Sázavou opustil motocykl s označením Jawa 585.1 Mosquito a ve vodňanském závodě Motor Jikov vyrobily MJ 50 Dandy, pokračovatele oblíbeného mopedu Stadion, jenž se vyráběl v nedalekých Českých Budějovicích.
   Jelikož není na domácím trhu žádná odpovídající pohonná jednotka a její vývoj by byl zřejmě finančně neúnosný (předpokládám, že to není ptoro, že bychom to neuměli), sáhli oba výrobci po relativně jednoduchém a nejdostupnějším motoru. Jawa se shlédla ve slovinském tomosu, vodňanští dali přednost jednoválci Fichtel a Sachs, který se licenčně vyráí v Českých Budějovicích. Oba dva vyvojení nejsou na motocyklové scéně žádnými nováčky, naopak mají blíže k vysloužilým veteránům, ale jsou majiteli homologace, a to je v současné době asi nejdůležitější.
   Tomos má zdvihový objem 49 cm3, jednoválci Sachs schází jedna desetina krychlového centimetru do rovných padesáti. Důležitější než zdvihový objem je samozřejmě výkon. Slovinský motor disponuje 4 kW, Sachs se zatím musí spokojit s necelými třemi, přesněji s 2,6 kW. Není to maximum, motor "umí" až 4,6 kW, ale s hlučností a exhalacemi, které zatím nemají šanci vyhovět homologačním předpisům. Doufejme, že to ve Vodňanech brzy stihnou, protože s nynějším motorem je na tom Dandy v porovnání s Tomosem montovaným do Mosquita podstatně hůře. To ale neznamená, že si Jawa vybrala pohonnou jednotku bez jakýchkoliv problémů. Největším nedostatkem je řazení. Neutrál totiž není jenom mezi jedničkou a dvojkou, ale bohužel nalezneme ho, když to nejméně čekáme, i mezi ostatními rychlostními stupni. S tak tvrdým řazením se v současné době už jen těžko člověk nějde setká.
   Samozřejmě, že by se ještě našly nějaké vady na kráse, ale ty lze s klidným svědomím připsat na konto drobných kosmetických vad, kterým se málokdo vyhne.
   U strojů, které jsme měli krátkodobě k dispozici, se spouštění motoru obešlo bez výraznějších problémů. Správné přeplavení karburátoru u Jawy, prošlápnutí a zapnutí zapalování je otázkou zkušenosti, stejně jako dávkování sytiče u Dandy. Sluchu velice lahodí zvuk motoru linoucí se z výfuku Dandy než z efektně vedené výfukové soustavy Mosquita.
   Na absenci nějakého toho kilowatu u motoru Sachs si brzo zvykáme. Soustřeďujeme se na jízdu. Optimálně odstupňovaná převodovka vyžaduje časté řazení, ale to nevadí, protože pracuje skvěle. Žádný problém. Bez problémů fungují i ostatní prvky, jen přepínač blikačů je třeba ovládat s citem, rád totiž přskakuje do opačné krajní polohy.
Dandy 50   Brzdy jsou účinné a plně odpovídají charakteru a použití motocyklu. pozitivně lze hodnotit i ergonomii, která má příznivý vliv na ovladatelnost. Celkový dojem je dobrý, jen se nemohu zbavit dojmu, že stupačky umístili konstruktéři zbytečně vysoko. Totéž platí o stupačkách spolujezdce.
   Jawa je živější, ochotněji se vatáčí, o tvrdém řazení už byla řeč. Pohodlněji se na ní sedí, ovládací prvky jsou notoricky známé a praxí ověřené... O brzdách lze říct to samé jako u Dandy. Optimálně dimensované, lehce ovladatelné a účinné.
   V podstatě stejné vlastnosti vykazují i podvozky, i když každý výrobce použil jiné odpružení zadního kola. Jawa dala přednost klasickým dvěma tlumičům, kdežto konstruktéři Dandy použili pouze jeden, centrálně umístěný. Oba motocykly zvládají drobné nerovnosti, větším dírám je lepší se vyhnout.

   Motor Jikov dodává na trh v současné době kromě námi testovaného malého motocyklu MJK kapotovanou verzi s označením MJF, připravuje se i třetí verze - terénní enduro - které by se mělo na trhu objevit během příštího roku. Doufejme, že všechny modely dostanou do vínku výkonnější motor, který by jim opravdu slušel.
   V Jawě také nesložili zbraně. Kromě 585.1 vyrábí na přání norského zákazníka trochu odlišný model odpovídající místním předpisům s motorem 2,2 kW. Připravuje se i čisté enduro a "chudší" roadster s drátovými koly a bubnovými brzdami, který by měl být cenově ještě dostupnější.
   Doufejme jen, že snaha vyrábět a prodávat co nejlevněji nebude na úkor kvality. Cesta je podle nás jediná. Vyrábět širokou paletu výrobků od těch nejlevnějších až po ty, které budou konkurenceschopné i na zahraničních trzích. Zákazník musí mít právo volby. A jestli se bude rozhodovat srdcem, nebo podle stavu konta, to už ponechme na něm.
František Gorczyca Motocykl 8/1996

Jawa Mosquito 50 Dandy 50
Jawa 50 Mosquito Dandy 50
Motor Motor
Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec. Zdvihový objem 49 cm3. Největší výkon 4 kW/8000 1/min. KOmpresní poměr 11:1. Mazání směsí benzínu a oleje v poměru 1:60 (na přání oddělené mazání pomocí olejového čerpadla). Karburátor Bong s průměrem difusoru 18 mm. Spouštění nožní pákou. Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec. Zdvihový objem 49,9 cm3. Největší výkon 2,6 kW/5700 1/min. Největší točivý moment 5,1 Nm/3500 1/min. Kompresní poměr 11:1. Mazání směsí benzínu a oleje v poměru 1:50 (na přání oddělené mazání pomocí olejového čerpadla). Karburátor Bong s průměrem difusoru 15 mm. Spouštění nožní pákou.
Převodové ústrojí Převodové ústrojí
Primární převod ozubeným soukolím. Vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným nožním řazením. Sekundární převod částečně krytým řetězem. Primární převod ozubenými koly se šikmými zuby. Mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni. Pětistupňová převodovka s postupným nožním řazením. Převodové stupně: 4,6 - 2,73 - 1,95 - 1,59 - 1,38. Sekundární převod částečně krytým řetězem.
Podvozek Podvozek
Páteřový rám z ocelových trubek kruhového průřezu. Přední kolo vedeno teleskopickou vidlicí s kapalinovým tlumením o průměru nosných trubek 28 mm. Zdvih 77mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici svařené z ocelových profilů, odpružené dvojicí pružících a tlumících jednotek s kapalinovým tlumením s možností nastavení předpětí vnějších vinutých pružin. Zdvih 70 mm. Litá kola, přední i zadní 1,6 X 16", pneumatiky, přední 2,5 x 16", zadní 3 x 16". Brzdy, přední kotoučová o průměru 200 mm s jednopístkovým třmenem, zadní bubnová o průměru 128 mm. Dvojitý kolébkový rám svařený z ocelových trubek kruhového, čtvercového a kruhového průřezu. Přední kolo vedeno teleskopickou vidlicí s kapalinovým tlumením. Zdvih 170 mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici s centrální pružící a tlumící jednotkou. Zdvih 150 mm. Litá kola, přední 2,5 (2,75) x 17", zadní 2,75 (3,00) x 17". Brzdy, přední kotoučová o průměru 220 mm s jednopístkovým třmenem, zadní bubnová o průměru 124 mm.
Rozměry a hmotnost Rozměry a hmotnost
Délka 1750 mm, šířka 750 mm, rozvor 1200 mm, výška sedla nad zemí 760 mm. Pohotovostní hmotnost 72 kg, užitečná hmotnost 150kg. Délka 1950 mm, šířka 700 mm, rozvor 1320 mm, výška sedla nad zemí 800 mm. Pohotovostní hmotnost 82 kg, užitečná hmotnost 150kg.
Naměřené hodnoty Naměřené hodnoty
Největší rychlost 78 km/h, průměrná spotřeba 2,1 l/100 km. Největší rychlost 63 km/h, průměrná spotřeba 2,4 l/100 km.
Výrobce, cena Výrobce, cena
Jawa, a.s.
Týnec nad Sázavou
Doporučená cena výrobce: 32.680 Kč.
Motor Jikov, a.s.
České Budějovice, závod Vodňany
Doporučená cena výrobce: 36.900 Kč
Dandy jde do boje
Dandy 50 MX/enduro

Dandy 50 MX/enduro Vysoké ceny lehkých sportovních motocyklů renomovaných značek a neexistence české techniky pro začínající jezdce v motokrosu vedly partu severočeských nadšenců, kteří se spojily do firmy Jablospol, k vývoji a stavbě stroje na bázi osvědčeného a úspěšného motocyklu Dandy 50 z produkce jihočeského Motor Unionu. Rozsáhlá přestavba přinesla nejen úspěch v podobě solidních užitných vlastností, ale současně absolvování typové zkoušky v ÚSMD Klíčany. Hnacím agregátem stroje nesoucího nyní typové označení Dandy 50 MX/enduro, je podstatně upravený původní Sachs 1.160 AFK MJ, beze změn zůstávají zapalování, rám, přední vidlice s nosníky (z typu 125), obě kotoučové brzdy (125) s ovládáním, sedlo, zadní vidlice, palivová nádrž, ovládání spojky, elektrické spínače, výfuk, převodné ústrojí a další. Nové jsou naopak kompletní plasty UFO, duralový přední ráfek BEHER, ocelový zadní Simson a drátěný výplet kol, snížená řidítka s "hrazdičkou", řadící páčka, sklopné stupačka Gas-Gas, digitální rychloměr z horského kola, sekundární převod, zadní pružící a tlumící jednotka, delší pohotovostní stojánek...

Dandy 50 MX/enduro - zadní kyvná vidlice s kotoučovou brzdou Základní technické údaje
Motor:
dvoudobý vzduchem chlazený zážehový jednoválec o zdvihovém objemu 49,9 cm3. Největší výkon 6,5 (8,9) kW při 6000/min. Karburátor Bing 18/15 (20/21 za příplatek). Elektronocké zapalování Iskra. Mechanický spouštěč.
Převodové ústrojí: primární převod ozubenými koly. Vícelamelová spojka v olejové lázni s mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým řazením nožní páčkou. Sekundární převod částečně krytým řetězem.
Podvozek: kolébkový rám z ocelových trubek čtyřhranného průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopickéu vidlici. Zdvih kola 180 mm. Zadní kolo vedeno v kyvné vidlici s jedinou plynokapalinovou centrální pružící a tlumící jednotkou a pákovým převodem. Zdvih kola 200 mm. Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním. Přední s kotoučem o průměru 220 mm, zadní o průměru 180 mm. Kola s drátěným výpletem. Pneu Dunlop vpředu 100/70 x 19, vzadu 100/90 x 16.
Dandy 50 MX/enduro - páka zadní brzdy Rozměry a hmotnosti: délka 1980 mm, šířka 820 mm, výška 1095 mm, rozvor kol 1335 mm, výška sedla nad zemí 800 mm. Objem palivové nádrže 6,5 l, z toho zásoba 0,5 l. Hmotnost bez náplní 76 kg.
Provozní vlastnosti: největší rychlost 80 km/h, spotřeba paliva 3,8-4,2 l/100 km.
Cena: 45.000 Kč.

-oh- Svět Motorů 4/99
Jawa Union Dandy 50

Dandy 50    Budete-li rozhodnuti pro koupi malého motocyklu Dandy 50, nenechte se zaskočit názvem podniku, ve kterém byl montován. Ať již se jmenoval původně Motor Jikov nebo později Moto Union a nyní po spojení s českým motocyklovým gigantem Dokonce Jawa Union, vždy máte jistotu, že bránu vodňanského závodu opouštěl solidní výrobek.

   Na dlouhou, předlouhou dobu se v sedmdesátých letech vytratila z nabídky českých motocyklových závodů nejnižší objemová kategorie. Dříve tolik oblíbené Pionýry nahradil na trhu německý Simson a z domácích výrobků hájila čest pouze padesátka Babeta, vyráběná na Slovensku. Motocyklu prostě nebylo přáno a těm pár dědům jezdícím na ryby Babeta stačila. Po návratu do reálného světa začátkem devadesátých let se objevil zvýšený zájem mladé generace o jednoduchý motocykl, na kterém se seznámí se všemi nástrahami provozu a třeba si i vyzkouší základní manuální schopnosti. I proto se neustále objevují přání čtenářů, abychom se více věnovali motocyklům malých zdvihových objemů.
   Detailní pohled na přední část a především brzdový kotouč o průměru 220 mm, který ve spojení s jednoduchým brzdičem odvádí skvělou práci. Neutěšenému stavu v nabídce v této oblasti nechtěli nečinně přihlížet ve vodňanském závodě Motor Jikov a proto odtud v roce 1996 vyjel vstříc nedočkavým zákazníkům sympatický Dandy 50. Do dvojitého kolébkového rámu, svařeného z ocelových profilů kruhového, čtvercového a obdélníkového průřezu, který svou konstrukcí zaručuje vysokou tuhost a zaručuje bezpečnost jízdy, byl vsazen léty osvědčený dvoudobý motor Fichtel a Sachs, vyráběný licenčně v nedalekých Českých Budějovicích. Jeho počáteční výkon 3,5 k nebyl sice nijak oslnivý, ale i tak uháněl motocykl o hmotnosti 82 kg, sedlaný patnáctiletým mladíčkem vážícím 65 kg, rychlostí 70 km/h. Dalším vývojem, kdy bylo předevsím třeba vyhovět homologačním předpisům, se podařilo z motoru získat velmi slušný výkon 5,6 k. Ten udělil motocyklu maximální rychlost až 85 km/h a díky točívému momentu 5,5 Nm se z Dandyho stal rozpustilý stroj, u něhož nebyl problém dostat přední kolo vysoko nad vozovku. Z laděného výfuku, jehož tlumivka je z velké části kryta podsedlovým plastem, se linul příjemný zvuk. Vybrané typy motocyklů byly vybaveny olejovým čerpadlem pro oddělené mazání motoru. Dostatečný objem palivové nádržky 1,3 l zajistí dlouhodobě bezstarostné jezdění a na včasné doplnění oleje upozorní kontrolka na přístrojové desce. Startování nožní pákou je u studeného motoru při správném nastavení páčky sytiče bezproblémové. Tento úkon odpadá u motocyklů montovaných po dubnu 1997 vybavených již automatickým sytičem. Při startování se vytáhne ručně táhlo karburátoru a po naskočení motoru a otočení plynové rukojeti na maximum dojde k automatickému uzavření sytiče. Převodová skříň s vhodně zvoleným odstupňováním umožňuje řazení pěti převodových stupňů. V přední části rámu je uchycena v hlavě řízení teleskopická vidlice Petr Jägr má na tachometru téměř 36.000 km, nejvíce ze všech, kteří se ozvali. Zajímavostí je namontovaný výfuk Arrow. s hydraulickým dorazem o zdvihu 170 mm. Zadní kyvná vidlice je odpružena centrální jednotkou, která odpovídá použití stroje a svou funkci plní dobře i při zatížení dvěma osobami. Použitá litá sedmnáctipalcová kola jsou brzděna vpředu až překvapivě účinnou kotoučovou brzdou, také zadní bubnová brzda průměru 124 mm odvádí slušnou práci. Design motocyklu, využívajícího plastové části, je velmi líbivý (ještě více u modelu '98), ale i model Klasik dokáže díky světlometu a palubnímu přístroji provedenému v chromu zaujmout nejednoho zákazníka. Na nevelkou benzinovou nádrž navazuje pohodlné uzamykatelné sedlo, pod nímž je umístěn (u typu s akumulátorem) 12V akumulátor a povinná základní výbava. Zbytek prostoru skýtá malou možnost uložení dalších potřeb motocyklisty. Jednoduchý palubní přístroj je dobře čitelný a signalizuje všechny potřebné funkce. Přepínače světel, houkačky a směrových světel jsou sdruženy ve společném ovladači a na řidítkách jsou též uchycena obě zpětná zrcátka.
   V posledním roce sklízí Jawa Union velké prodejní úspěchy s motocyklem Dandy 50 s motorem Minarelli. Design je z velké části shodný s předchozím typem ('98), ale do pozměněného rámu je vsazen italský dvoudobý, vodou chlazený motor Minarelli o výkonu 6,1 k/8700 1/min. Ten ve spojení s šestistupňovou převodovkou udílí motocyklu maximální rychlost blížící se stovce. O spokojenosti zákazníku nejvíce napoví skutečnost, že kvůli zvýšenému zájmu musel být vytvořen odběrový pořadník.

   Jak to vidí majitelé

Hodnocení majitelů
Motor
spouštění1,2
pružnost2,1
točivý moment2,2
elasticita2,1
vibrace2,6
spojka1,8
převodovka1,8
mechanická přístupnost2,2
kvality motoru ve městě1,5
kvality motoru na silnici1,7
zvuk/hlučnost1,6
Chování motocyklu ve městě
ovladatelnost1,2
výška sedla1,6
převodovka1,4
Chování motocyklu na silnici
obratnost1,2
stabilita v přímé jízdě1,5
stabilita v zatáčkách1,5
vlastnosti na špatném povrchu2,2
jízda se spolujezdcem2,5
světlá výška1,4
Brzdění
přední brzda1,2
zadní brzda1,7
Pohodlí
sedlo1,8
posaz2,0
odpružení vpředu2,0
odpružení vzadu1,4
ochrana jezdce2,8
pohodlí spolujezdce2,4
Výbava
palubní přístroje2,2
ovládací prvky1,7
zrcátka1,6
zamykání2,7
osvětlení1,2
centrální stojan-
boční stojan1,7
blatníky2,0
nářadí2,0
praktické detaily (seřizování,
palivový kohout, kontrola náplní) 
2,1
kvalita zpracování1,9
kvalita laku1,9
odolnost proti korozi1,9
Prodejní servis
vystupování personálu1,7
kvalita práce2,2
dostupnost dílů2,7
Než přistoupím k pravidelnému hodnocení stroje slovy majitelů, dovolte, abych se zmínil o zklamání, které mi psaní testu Dandy 50 přineslo. Častému volání čtenářů po uveřejňování zkušeností s ojetými motocykly, a to hlavně menších zdvihových objemů, se snažíme vycházet vstříc, ale zároveň očekáváme reakce těch, kteří mohou své zkušenosti sdělit. Kolik reakcí na vyhlášený typ motocyklu obdužíme, je předem těžko odhadnutelné, ale jde-li o domácí značku, vyráběnou již čtvrtým rokem a podle údajů výrobce zakoupenou patnácti sty domácími zákazníky, čekal bych mnohem větší odezvu, než dvacet došlých formulářů. Tomu, že SUPERMOTO čte jen dvacet majitelů Dandyho, se mi nechce věřit. O to větší dík patří těm, kteří nám své dojmy poslali. Velmi hezky svůj vztah k tomuto motocyklu popsal náš věrný čtenář a častý dopisovatel Filip Véle z Českého Krumlova. Filip je popisuje takto: "Možná jste se zarazili nad sloupcem jedniček v hodnocení, ale je to tak. Dandy byl láska na první pohled a ta láska přetrvala. Připadá mi, že tato motorka byla stvořena k tomu, abych na ní jezdil právě já. Neunavující posez, ergonomicky uspořádané prvky ovládání, lehká spojka, krátký plyn, zrcátka, která se nechvějí... nej mezi padesátkami." Dále si Filip stěžuje na obtížné shánění náhradních dílů, kvůli nimž se často musí obracet až do Vodňan, ale po zkušenostech s některými prodejci, kteří mu díly prodali až dvakrát dráž, volí tuto cestu raději. Abyste si mohli udělat obrázek o správných cenách náhradních dílů, je dnešní tabulka poněkud obšírnější. Filip Véle také patří mezi ty dva z dvaceti, kteří koupili Dandyho z druhé ruky. Téměř všemi je skvěle hodnocena činnost přední brzdy a naopak nejčastěji je zmiňován problém nešťastně umístěné zapalovací cívky a konektorů elektrické instalace. Svoji zkušenost popisuje Ondřej Šilhan z Třebíče: "Chvíli trvalo, než jsem přišel na to, že selhání motoru při dešti není způsobeno vodou v karburátoru, ale jen a jen elektrikou. Elegantní, ale krátký blatník nebrání stříkání vody ke konektorům a cívce. Doporučuji zabalit zmíněné elektrické části do igelitu, umístit pod nádrž plastovou desku atd. Já jsem problém řešil přemístěním zapalovací cívky do volného prostoru k akumulátoru a zabalením konektorů do igelitu. Toto řešení vyžaduje pouze prodloužení dvou kablíků vedoucích k cívce a deset minut práce." Velmi častým doplňkem je montáž zadního kufru a kuriozitou je použití motorového kytu Polini. Změna objemu na 80 cm3 přinese výkon 13 k a "padesátka" rázem sviští stovkou. Petra Vostala z Třebíče přišla úprava na 10.000 Kč a přinesla zvýšení spotřeby na 4 l. Mnozí by též přivítali centrální stojan a otáčkoměr, postavy vyššího vzrůstu litují, že se motocykl nevyrábí v provedení XL. Snad každý z těch, kdo nám píší, být znovu patnácti šestnáctilétý, rozhodl by se pro Dandyho znovu. Popisovaná poruchovost je minimální a s občasným prasklým lankem plynu nebo spojky se setkáme i u jiných značek. Průměrná spotřeba se pohybuje okolo 2,5 l/100 km a pokud se rozhodnete pro koupi, mějte na paměti, že se jedná o dvoudobý motocykl, který vyžaduje specifické zacházení. Mazat kvalitním olejem, kontrolovat odtrh a barvu svíčky, kontrolovat a včas měnit vzduchový filtr a dekarbonovat výfuk. Potom docílíte nejen uvedené spotřeby, ale především trvalé spokojenosti. Nemáte-li 45.000 Kč na nový stroj, objevují se občas v inzerátech i starší ročníky. Ty nejstarší se dostaly již pod 20.000 Kč.

Jaroslav Šíma, foto autor a archiv
Supermoto 11/1999

Tomáš Lacko, 16 let, Svitavy

Když jsem v létě roku 1997 dělal řidičský průkaz, dlouho jsem se rozmýšlel, jaký motocykl v ceně do 40.000 Kč pořídit. Rozhodoval jsem mezi Simsonem, Jawou 50 a Dandym. Pro vzhled, výkon, rychlost a cenu vyhrál Dandy. Teď, po více než 20.000 ujetých kilometrech, vím, že jsem se rozhodl dobře a kdybych stál znovu před touto volbou, rozhodl bych se stejně. A to i přesto, že mě potkaly nějaké ty problémy. Po prvních 10.000 km došlo k výměně zdeformovaných ložisek zadního kola. U brzdového třmenu zatuhly pístky tak, že musel být vyměněn a smůlu mám i na často vadný spínač brzdového světla na páčce přední brzdy.

Miloslav Švec, 37 let, Aš

Vzhledem k ceně a dalším možnostem úprav jsem se při koupi rozhodl pro typ Klasik. Přední blatník se při jízdě v dešti neosvědčil. Zapalování, které začalo vynechávat, jsem ukryl nejprve do plastové krabice a později namontoval blatník ze simsona. Spolu s maskou a jiným světlometem získal motocykl, který si oblíbila celá rodina, naprosto odlišný vzhled.

Jiří Hejna, 16 let, Trutnov

Jihočeský motocykl Dandy 50 jsem si zakoupil nový, a to v červenci 1997. Je to můj první motocykl a jsem s ním po všech stránkách spokojen. Po malé úpravě koncovky výfuku jsem docílil patrného zvýšení výkonu a točivého momentu (pozn. redakce: škoda, že pisatel nesdělil podrobnosti oné úpravy). Nyní mám najeto 7000 km a kromě prasklého náhonu tachometru mě nepotkala žádná porucha. Stále původní pneumatiky Sava dobře drží na silnici, pouze za mokra a na špatném povrchu se chovají nervózně. Se spolujezdcem se motocykl chová úplně jinak, ale přesto i dvou jezdí velice dobře. Ideální motocykl pro začínající jezdce.

ceny originálních náhradních dílů
Píst (vč.čepu a poj. kroužků)293 Kč Řetězové kolo (15 z.)365 Kč
Pístní kroužky274 Kč Převodník295 Kč
Těsnění pod hlavu73 Kč Řetěz353 Kč
Kliková hřídel3177 Kč Brzdový kotouč402 Kč
Spojková lamela153 Kč Brzdové destičky (2 ks)74 Kč
Víko zapalování (plast)63 Kč Lanko spojky90 Kč
Víko spojky545 Kč Zadní kolo 1399 Kč
Startovací páka (komplet)870 Kč Zadní pneu (sava MC 11) 507 Kč
Řadící páka 381 Kč Řidítka299 Kč
Stupačka70 Kč Rukojeť plynu172 Kč
Ukazatel směru145 Kč Plastová bočnice384 Kč
Reg. napětí s přerušovačem527 Kč Podsedlová bočnice171 Kč
Rameno přední vidlice999 Kč Světlomet hranatý832 Kč
Dandy a Mosquito

   V patnácti dostanete řidičák a alespoň rok to musíte vydržet na padesátce. Nebo jste nenároční, zřejmě těm patnácti odrostlí, a nejdůležitější pro vás je nízké pojištění a malé provozní náklady. Následující řádky pro mne znamenaly čtyři roky zahřívání sedel těchto malých motocyklů. Zároveň uvádím, že se nejedná o motocykly zapůjčené výrobcem k testu.

   Jawa 50 Mosquito 585

Jawa 50 Mosquito
Technické údaje
Výrobce Jawa
Model 50/585 Mosquito
Motor TOMOS
Objem 48,77 ccm
Výkon 3,8 kW (7500 ot/min)
Točivý moment 4,7 Nm (7250 ot/min)
Převodovka 5-ti stupňová
Sekundární převod řetěz
Pohotovostní hmotnost    78 kg
Brzdy vpředu: kotoučová
vzadu: bubnová
Max. rychlost 75 km/h
   Jawa byla vyrobena v červnu 1995 a hned týden po opuštění týnecké továrny se podívala za polární kruh do Norska. Cestou mi ale žrala svíčky a odrušené koncovky. Použitím krátké gumové koncovky a svíčky NGK B9HS je po problémech. Pro mne bylo neobvyklé, že převodovka má mezi každým rychlostním stupněm neutrál, vyžaduje to cit a trpělivost. Některé série byly vybaveny pevnými plastovými blikači. Stačilo při procházení kolem neopatrně zavadit a tělo blikače se ulomilo. Doporučuji neshánět originál, ale použít jiný s odpruženou nožičkou. Ve snaze udělat motocykl co nejlevnější, byly použity tachometr a zadní lampa z velkých Jaw. ze stylu jízdy je odvislá životnost brzdových destiček přední kotoučové brzdy. Mně původní vydržely asi 8.000 km. Motor se musí mazat směsí. Olej používejte kvalitní (ne M2T), alespoň trochu synteticky "podepřený". Z našich je to Mogul TSF. Na tom je také závislá doba dekarbonizace. U mě to bylo po cca 12.000 km. Spotřeba paliva se pohybuje v rozmezí 2,5 - 3 l/100 km.
   Osobně Mosquito doporučuji jezdcům, kteří přemýšlí, mají cit a jsou technicky zruční. Pak už jen hraje roli sympatie ke vzhledu tohoto motocyklu a cena. Nový stojí 38.000,- Kč a ojetiny se pohybují kolem 20.000,- Kč.

   Dandy 50

Jawa 50 Dandy
Technické údaje
Výrobce Motor Jikov
Model Dandy 50
Motor SACHS
Objem 49,9 ccm
Výkon 2,6/4,1 kW (5700/7800 ot/min)
Točivý moment 5,5 Nm (7500 ot/min)
Převodovka 5-ti stupňová
Sekundární převod řetěz
Pohotovostní hmotnost 83 kg
Brzdy vpředu: kotoučová
vzadu: bubnová
Max. rychlost 85 km/h
Druhý z dvojice - Dandy - se začal vyrábět o rok později, tj. roku 1996 ve Vodňanech, v podniku Motor Jikov. Líbivý motocykl s licenčním motorem Sachs vytvořil mladý perspektivní kolektiv. Do dnešní doby prošel typ třemi inovacemi (stále k lepšímu) a podnik dvakrát změnil název. Tento stroj je schopen nahradit na našich silnicích dosluhující Pionýry a Simsony a nasadit tak určitou výšku laťky. Neviditelná ruka trhu je však neúprosná a mně je líto, že se výroba přesouvá do Týnce nad Sázavou. Na stroji jsem najel víc jak 20.000 km. Za tu dobu byly vyměněny dvě svíčky, praskla žárovka v hlavním světlometu, prasklo lanko plynu a spojky, byl vyměněn jeden řetěz a dvoje brzdové destičky, což je vlastně spotřební materiál úměrný počtu ujetých kilometrů. A tak než řeknu, že jsem jen občas kýchnul do pneumatik předepsaný tlak, lil olej, benzín a jezdil, musím prozradit, že jsem preventivně zapalovací cívku přemontoval pod sedlo. Dandy je příjemný motocykl, dobře pérující a s účinnou přední kotoučovou brzdou. Maximální rychlost 75 km/h při spotřebě kolem 2,6 l/100 km. motor je pružný a do určitého stoupání nevadne. Když Dandymu dáte co potřebuje a vyloženě ho netýráte, odmění se vám bezproblémovým provozem. Ti, co nejsou s výkonem spokojeni, si mohou pořídit kit Pollini a to už je něco jiného.
   V současné době se prodává Dandy Sport za 45.500,- Kč. Typ MJK se doprodává za 38.300,- Kč. Ojetý lze získat už od 20.000,- Kč.

   Dandy 50 Minarelli

Jawa 50 Dandy - Minarelli
Technické údaje
Výrobce Motor Jikov
Model Dandy 50 - MINARELLI
Motor Minarelli
Objem 49,7 ccm
Výkon 4,5 kW (8700 ot/min)
Točivý moment 4,2 Nm (8500 ot/min)
Převodovka 6-ti stupňová
Pohotovostní hmotnost 85 kg
Max. rychlost 90 km/h
ostatní údaje jako Dandy 50
Třetí, nejkratší a zatím poslední seznámení s Dandym se uskutečnilo letos na podzim. Týden jsem jezdil na vítězi čtenářské ankety o MOTOCYKL ROKU 99 v objemové třídě do 50 ccm - Dandy 50 s italským motorem Minarelli. Vzhledově se neliší od posledních provedení Sport. Dvoudobý, kapalinou chlazený motor má šest rychlostních stupňů a elektrický startér. Vyvažovací hřídel má na svědomí, že nejsou tolik cítit vibrace. Příjemnou změnou je vyvedení zámku řízení výše, takže odpadá šmátrání klíčkem kdesi u spodních brýlí.
   Motor se musí točit a ve spojení se šestistupňovou převodovkou, dobrými pneumatikami a účinnými brzdami jsem se moc hezky svezl. Maximální rychlost je v rozmezí 85 - 90 km/h. Za týden jsem najezdil málo přes 1.000 km a spotřeba vyšla přes 4 l/100 km. Kdybych se mohl vrátit do dob svých začátků, určitě bych šetřil, abych se v roce 2000 mohl vozit na nejlepší české padesátce. Momentálně je za 54.600,- Kč.

ČMN 17.března 2000
Nenašlápneš, neposvítíš
Motor Jikov Dandy 50

   Koho příroda do života nijak zvlášť nevybavila, obhajuje si své nedostatky známým rčením o malém kašpárkovi a jeho hereckém umění. Stejná poučka se dá použít i na motocykly, protože jak jsem opět zjistil, i s malým strojem se dá zažít velká sranda.

Motocykl k testování zapůjčila firma Innomotor, Lužná 591, Praha 6, tel.: 296 711 380   Padesátka se začala vyrábět v roce 1996 na jihu Čech, v továrně Motor Jikov České Budějovice, a to v jejím pobočném závodě 05 ve Vodňanech. Postupem času byl výkon zvýšen z 2,6 na 4,1 kilowattu, avšak po pár letech továrna licenční výrobu motorů Sachs zastavila. Polododělané stroje byly převezeny do týnecké Jawy a po kompletaci šly skoro všechny motorky na export. Poslední padesátka se Sachsem byla smontována před třemi lety, čímž také éra popsaného motocyklu skončila. Model Dandy sice žije dál, ale s italským dvoudobým motorem Minarelli, který je na rozdíl od Sachse chlazen kapalinou.

Před nakopnutím mrtvo

   "Nazdar Přémo, chceš pučit Cagivu s dukatim motorm?" "Čau kluci, ani nevim, nemaáte tu ještě Dandynu?" "Asi jo, někde tu stojí .... hele tady sou k tomu dokonce i klíče, na." Ano, ten den jsem pod sebou opravdu nechtěl mít čtvrt tuny a taky mě napadlo, že po čase by se zas mohla objevit nějaká padesátka. Po zanoření ocelového výlisku do otvoru na palubce se ale žádná kontrolka nerozsvěcí a tak se jdu informovat, jestli si nepletu motorky. Dozvídám se, že požadovaný efekt se dostaví až po nakopnutí a že jsem tedy udělal 47 zbytečných kroků. Zažehnutí agregátu jde hodně snadno, ovšem za podmínky, že si zapneš sytič, bez kterého se Dandy tvářil, jako kdyby držel bobříka mlčení.

Dokud nezaječí, nejede

   Jednoválec z dílny Fichtel & Sachs se po rozjezdu nejdříve dostane do útlumu, ze kterého se za chvíli probírá a začíná zadní loukoť přemlouvat k akci. Když jsem chtěl jezdit ostře (v souvislosti s Dandym jde trochu o zavádějící pojem), musel jsem se k ječícím a táhnoucím otáčkám prokousat přes spojku. Po dosažení jekotu jede padesátka docela hezky a dokonce se mi podařilo rozkomíhat ručičku tacha až k pětaosmdesátce. Převodovka se svým odstupňováním k motoru hodí a kratší jednička ti při "sprintu" ze světel vždycky pomůže. Nedostatkem je jedině chod řadičky, který je dlouhý jak týden před výplatou a abych zařadil vyšší kvalt, musel jsem nohu zvedat ze stupačky..

Dětem sedne

   Nevelká přední brzda není kdovíjak ostrá, ale Dandynu zastaví s přehledem. Stejně kvalitní práci odvádí i zadní liliputí buben a dobře funguje taky centrální tlumič, který si dokonce poradil i s přítomností spolujezdce. Škoda, že přední vidlice jde hodně měkce a okusit její dorazy není problém. Na druhou stranu Homo Sapiens i hmotnosti 80 kil. Většina kluků, kterým je stroj určen, ale váží o něco míň a tak je možné, že s nimi v sedle se bude vidlice chovat o něco lépe. Pro dospělého člověka je vůbec motorka dost malá, což se projevilo vždy, když jsem zatočil a řidítka se mi zarazila o koleno.

text: Přéma (premek@bikes.cz), fotky: Zdeněk

Technické údaje - Motor Jikov Dandy 50
motor dvoudobý vzduchem chlazený jednoválec
objem 49,9 ccm
vrtání/zdvih 38/44 mm
výkon 4,6 kW (6,3 k)/8000 ot./min.
kroutící moment 5,8 Nm/7500 ot./min.
kompresní poměr 10:1
plnění motoru karburátor Bing 19 mm
startér mechanický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu jeden kotouč průměr 265 mm
vzadu bubnová brzda
rozvor 1320 mm
hmotnost 83 kg (pohotovostní)
výška sedla 800 mm
objem nádrže 6,5 l
maximální rychlost 85 km/h
cena 14 až 19 tisíc (r. 96-99)
Tachometr pochází z Portugalska a jeho náhon jde často do kytek. Sehnat pak nový není sranda.
Dostat motorku do smyku není pro minibuben žádný problém.
Servisní údaje

   Opravovat Dandynu už není taková sranda jako na ní jezdit. Prů..r je hlavně motor, protože jak ho přestaly Vodňany vyrábět, nikdo v jejich činnosti nepokračoval. Sériové díly do agregátu tak budeš schánět asi nesnadno a kolikrát ti nezbude než doufat, že na kouzelného dědečka, kterému nový motor čouhá z kapsy. Při opravě spodní části jednoválce tě pak zarazí obtížná a časově náročná výměna ložisek klikového hřídele.
   Když nebudeš šetřit olejem, najedeš na motoru kolem třiceti tisíc, ale jestliže použiješ postrach dvoutaktů M2T, přijde smrt o hodně dřív. Jestliže seženeš díly, vyjde tě generálka pístu, nikasilu ve válci a ojnice zhruba na deset tisíc. V případě, že by si na potřebné součástky nikde nenarazil, nabízí se možnost zakoupit kit Polini. V něm se nalézá válec, hlava, píst a potřebné drobnosti, a to za cenu kolem osmi tisíc. Namontování je sice lepší nechat na odbornících, ale válec se zvýšeným objemem na 80 kubíků se ti pak bohatě odvděčí znatelně lepším zátahem.

Zkušenosti majitele

   K dandymu jsem se dostal díky svým hodným rodičům, kteří mi ho koupili, abych měl v létě na čem blbnout. Postupem času jsem si jej přivezl z chaty domů a začal na něm jezdit skoro každý den. Když jezdím opatrně, bere si motorka kolem dvou a půl litru na stovku, ale když ji pořád držím v otáčkách, dostanu se i přes tři litry. Po roce mi začalo reznout koleno výfuku, a jako další závadu můžu uvést rozbitý náhon tachometru. Jinak jezdí dandy bez problémů a já jsem s ním spokojen, i když už bych chtěl zkusit i větší objem.

Marťas

Ceny originálních náhradních dílů
Vzduchový filtr1000 Kč
Blinkr200 Kč
Páčka brzdy200 Kč
Páčka spojky200 Kč
Píst1500 Kč
Přední blatník400 Kč

ČMN 9.květen 2003

S italským srdcem

   V čtenářské anketě o nejlepší motocykl roku s obsahem do 50 cm3, pořádané v rámci výstavy motocykl '99, zvítězila letos Jawa Union Dandy 50. A jejikož první série těchto strojů s motorem Minarelli AM6 určená pro domácí trh už opustila brány vodňanského závodu, museli jsme být samozřejmě při tom.

Dandy 50 Minarelli   Dvoumístný cestovní sportovní motocykl je vybaven osvědčeným motorem italského výrobce Minarelli o zdvihovém objemu 49,7 cm3 (40,3 x 39 mm) o výkonu 6 k (4,5 kW)/8700 1/min. Točivý moment 4,2 Nm dosahuje svého maxima při 8500 otáčkách. Rozvod motoru je řízen pístem, sání je vybaveno klapkovým ventilem. Směs připravuje karburátor dalšího neméně známého italského výrobce Dell'Orto s ručním sytičem a samočinným ohřevem proti zamrznutí v případě, že jedete v mimořádně nepříznivém počasí. Bezdotykové elektronické zapalování je samozřejmostí. Mazaní kapalinou chlazeného jednoválce zajišťuje dávkovací čerpadlo s regulací dodávky podle zatížení. Točivý moment se přenáší přes vícelamelovou spojku v olejové lázni a šestistupňovou převodovku na zadní kolo řetězem.
   Tato první série je vybavena motory s elektrickým spouštěčem a vyvažovacím hřídelem. V případě potřeby a zájmu lze na trh dodávat i levnější model s mechanickou nožní spouštěcí pákou a bez vyvažovacího hřídele.
   Podvozek tvoří uzavřený, pod motorem rozdvojený rám svařený s smontovaný z ocelových profilů. Přední kolo je vedenou teleskopickou vidlicí o průměru 30 mm s kapalinovým dorazem a zdvihen propružení 170 mm, zadní kolo je uloženo v kyvné vidlici odpružené centrální pružící a tlumící jednotkou se zdvihem 150 mm. Sportovní charakter stroje podtrhují třípaprsková kola z lehké slitiny. K zpomalení 84 kg těžkého stroje slouží přední kapalinově ovládaná kotoučová brzda o průměru 220 mm, zadní kolo je osazeno bubnovou brzdou 124 mm.
   Plastovou palivovou nádrž na 6,5 l paliva překrývá polokapotáž s vestavěným obdélníkovým světlometem pevně spojeným s rámem.
   Dandy 50 je pohodlný, velmi lehce ovladatelný motocykl, motor si říká o otáčky, což není s šestistupňovou převodovkou, umožňující maximálně využít jeho potenciál, žádný problém. Výkonný motor ve spojení s tuhým podvozkem umožňuje jak rychlou sportovní jízdu, tak cestování ve dvou s lehkou batožinou, již lze připevnit na standardně montovaný nosič.
   Jihočech Dandy 50 s italským srdcem patří k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v této kategorii u nás vyrobeno. Je určen především začínajícím adeptům motocyklismu k zvládnutí abecedy jízdy na dvou kolech, kterou posléze lze využít za řidítky strojů vyšších kubatur.

František Gorczyca Supermoto 9/1999
Pro nejmladší talenty
Závodní motocykl Jawa/Seiber Junior 70(50)

   František Šťastný sedlal v mistrovství světa Jawu. Jeho potenciální následnící mohou také. Ale zatím jen v juniorském mistrovství republiky.

Jawa/Seiber Junior 70(50)    Prametry závodního motocyklu jsou s civilním naprosto nesrovnatelné. Jakkoli to zní paradoxně, je nakonec relativně snazší postavit malou sérii speciálů než uspět na konkurencí přesyceném světovém trhu se strojem velkosériovým. Značka Jawa vyráběla téměř 100.000 motocyklů ročně, dnes paběrkuje několika stovkami. Ale ve spolupráci s touto značkou zkonstruoval a vyrobil českokrumlovský Sieber Racing Team silniční závodní motocykl kategorie Junior. Ta je v mistrivství republiky vypsána pro závodníky věkového rozpětí 10-16 let. Tvoří tedy důležitý mezičlánek překlenující závodění na minibiku a na sériovém motocyklu třídy 125.
   Již pouhý pohled na konstrukci potvrzuje vasokou technickou úroveň stroje. Je koncipován dnes již klasickým způsobem, kdy motor je podvěšen ve dvojitém páteřovém rámu. Zadní kyvná vidlice je typu Yagura, přední s robustními nosníky je teleskopická. Motor o zdvihovém objemu 70 nebo 50 cm3 je samozřejmě dvoudobý jednoválec. Kapotáž z probarveného polyesterového laminátu je trojdílná.
  
Po sejmutí kapotáže vynikne čistota a jednoduchost konstrukce
Motor Minarelli s rozměrnou kevlarovou komorou sání Základem, ale i ozdobou konstrukce je dvojitý páteřový rám
Zadní kyvná vidlice snese srovnání s absolutní světovou špičkou
Stavitelé se museli vyrovnat s technologicky značně náročnou výrobou dvou základních prvků, složitých svařenců rámu a zadní kyvné vidlice. Ty jsou sestaveny z tažených profilů a ohýbaných plechů z lehké slitiny. V rámu je samozřejmě integrována hlava řízení i držáky motoru a uložení zadní vidlice. Celek je leštěný a jeho hmotnost činí jen 4950 g. Zadní vidlice je koncepčně totožná s tím, co lze vidět na továrních speciálech renomovaných značek. Její konstrukce zaručuje naprostou tuhost v krutu i ohybu při minimální hmotnosti (2000 g). Je také leštěná, což je záležitostí nejen estetickou, ale především bezpečnostní, protože umožňuje snadno odhalit případné praskliny.
   Jako hnací agregát je použit osvědčený italský jednoválec Minarelli uložený pevně v rámu. Má rozvod pístem a jazýčkovým ventilem, laděný válec Polini, špičkový karburátor Dell'Orto MIBG 21 (19), bezdotykové zapalování Polini a je chlazen kapalinou. Disponuje přitom výkonem 9,8 kW (7kW) při 12.000/min, převodovka Minarelli je šestistupňová.
   Teleskopická přední vidlice s nastavitelným útlumem a nosníky o průměru 33 mm a má zdvih 75 mm. Jediná zadní pružící a tlumící jednotka s pákovým převodem je široce seřiditelná a poskytuje zdvih kola 80 mm.
   Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním mají průměr 280 mm vpředu a 180 mm vzadu a dvoupístkové třmeny (vpředu lze mít čtyřpístkový).
   Nádrž paliva o objemu 2 litry je k dispozici buď hliníková nebo z uhlíkatého laminátu. Ten je použit také pro rozměrnou uklidňovací komoru náporového sání s hrdlrm vysunutým z kapotáže vpravo vpřed.
   Motocykl má při rozvoru kol 1230 mm rozměry 1800 x 600 x 1000 mm a pohotovostní hmotnost 60 kg. Jeho cena je individuální podle zvolených komponentů a sortimentu náhradních dílů.













Text: Ondřej Horský   Foto: archiv Svět Motorů 39/2002



























Modely: MJ/Jawa Dandy Jawa Mosquito Jawa Robby Jawa Pionýr Technika: Opravy a údržba Dandy Opravy a údržba Jawa Robby/Mosquito Opravy a údržba Pionýr Tunning Technická dokumentace: Katalogy ND, manuály, dílenské příručky Články z časopisů Dobové prospekty Galerie dochovaných motorek Historie: Historie značky Jawa (1989-2020) Historie Moto Union Vodňany